בעסה או סבבה? איך היתה הלידה שלך?
מה אנחנו זוכרות מהלידה? איך אפשר להתמודד עם חוויית לידה לא טובה ומה יעזור לך לבנות חוויית לידה טובהייייי

מחקר שקראתי בעבר דיבר על כך שכשאנחנו חווים חוויה כלשהי, נצרבים בזיכרוננו באופן בולט ומיוחד הרגעים של תחילת החוויה, והרגעים של סופה, בעוד מגוון הרגעים המשמעותיים באמצע נצבעים בגוונים המושפעים מהתחושות שלנו לגבי תחילתה וסופה. בחיבור ישיר לעולם המושגים שלי (בערך כמו כל דבר בחיי) תרגמתי את המשמעות של זה לחוויות הלידה שלי ושל נשים רבות שליוויתי כדולה.

יולדת במיטת בית חולים

נתחיל מהסוף דווקא.
הרי ברור שהעובדה שיצאנו בריאות ושלמות מחוויית הלידה ואולי חשוב מזה – בידיים מלאות ברכות ריחנית ובכיינית היא המשמעותית ביותר לחוויה שלנו ואיך אפשר שלא לצאת עם תחושה של “סבבה”. שמעתי נשים רבות כל כך מספרות שהרגע הזה “היה שווה הכל” – הוא היה שווה שעות ארוכות ללא שינה, התמודדות עם מאות צירי לידה, עם תחושה של אובדן שליטה, פחד, מתח וחרדה ואולי גם התערבויות למיניהן רק בשביל הרגע הקסום הזה. אבל האם זה באמת ברור?

מה אנחנו זוכרות מהלידה?

 כשאני חושבת על אין ספור נשים שזכיתי ללוות כדולה או לשמוע מהן על הלידה שלהן, יש לי תחושה שדווקא בלידה זה לא ממש תופס. אולי זו המשמעות של חוויית הלידה בחיים שלנו, אולי זה הקוקטייל ההורמונלי שזורם בנו במהלך הלידה, אבל נשים רבות – למרות הנטיה של הטבע לעזור לנו לשכוח הרבה ממה שקרה בלידה – זוכרות בדיוק רב נקודות משמעותיות לכל אורך הלידה.

לאחר הלידה, גם כשאנחנו כבר אוחזות בתינוק בריא, נשים רבות חוזרות וחוות רגעים מהלידה – תחושות של בטחון או של חוסר בטחון, תחושות של עיטוף והקשבה או של זלזול והקטנה, תחושות של ביחד או תחושות של לבד, תחושת של פחד או תחושות של אפשר.  זו הסיבה, לדעתי, שגם הלידה שתישמע לנו כחוויה מופלאה, עלולה להיתפס אצל אשה מסויימת כחוויה טראומטית – כבעסה שתעיב בצורה משמעותית ותצבע את כל החוויה בצבעים קודרים. משפטים כמו “העיקר ששניכם בריאים” לא ממש יעזרו לאשה הזו, ולהיפך – עשויים לעתים לגרום לה לתחושת אשמה משמעותית, ולעוד קצת בעסה.

יולדת ורופאה

איך מתמודדים עם הבעסה?

מעבדים את זה. יש דרכים שונות לעיבוד חוויית לידה. זה יכול להיות בשיחה, בעבודה עם הגוף, ביצירה או אפילו באמצעות כלים מעולם הרפואה המשלימה. יש משהו בתהליך עיבוד חוויית הלידה שמאפשר להביא לאור את כל הצבעים של החוויה – גם אלה שיהטשטשו – ולייצר השלמה וריפוי.

איך לייצר חוויית לידה טובה?

ולסיכום, כמה טיפים שישפיעו לטובה על חווית הלידה שלך:

  1. לשחרר שליטה – כן, הגזמתי בדרישה, אבל אני מציעה למצוא עוגנים של שליטה באמצעות ידע, תקשורת ובחירות בתהליך – גם כשהוא לא זורם כמו שרציתי.
  2. לבחור את המלווים הנכונים – אלו שיעטפו אותך, שיזרמו אתך, שיראו אותך, יאהבו אותך וימרכזו אותך כשתצטרכי
  3. לתאם ציפיות – עם המלווים, עם הצוות, עם עצמך ועם העובר שלך. לא בטוח שכל הציפיות שלך יתממשו בלידה, אבל לפחות כולם ידעו מה קורה כשלא ומה באמת חשוב לך בתהליך
  4. לראות את האור – היכולת לחשוב חיובי, גם בתוך כל צומת בתהליך, גם בתוך הזרימה. היכולות להודות על הסבבה שבכל בחירה שעשיתי כבר בזמן אמת – תסייע לי לראות את הצבעים החיוביים של התהליך גם לאחר הלידה.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג