בלוג גְּדוּלָּה

בחילות בהריון- למה זה קורה ומה אפשר לעשות עם זה?
אשה הרה יושבת על מיטה ומחבקת את הבטן

כ- 70% מהנשים סובלות מבחילות ההריון ה"מופלאות", שנקראות גם "בחילות בוקר", למרות שהן ממש לא מלוות אותן רק בבוקר.
עבור חלק מהנשים מדובר ברמה סבירה של התמודדות, אצל חלק אחר התקופה הזו נחווית כקשה ומאתגרת, ונשים מסוימות בכלל לא מסוגלות לתפקד לנוכח הבחילות או ההקאות.

הבחילות יופיעו בדרך כלל בשליש הראשון להריון (סביב שבוע 4-8) ויירגעו לקראת סופו.
עם זאת, ישנן נשים שאצלן יופיעו שוב בחילות בסוף ההריון ויש אפילו כאלו שימשיכו לסבול מבחילות לאורך כל ההריון.
ישנה גם תופעה קשה יותר ממנה סובלות כ-1%-3% מהנשים ונקראת "היפרמזיס", במהלכה עלולה האישה לסבול מהקאות חוזרות ולא פוסקות, לעתים עד כדי התייבשות ואשפוז.

אז מה פשר התופעה של בחילות בהריון?
נשמו עמוק וקחו חצי לימון… ננסה לעשות קצת סדר בנושא התופעה המתסכלת הזו ולתת כמה פתרונות להקלה.

למה יש בחילות בהריון?

הורמונים

התיאוריה העיקרית גורסת כי בחילות ההריון נובעות בעיקר מעלייה ברמת ההורמונים בגוף.
יש הטוענים שההורמונים מגרים את מרכזי ההקאה המוח, משפיעים על מערכת העיכול ופעילות בלוטת התריס, ואפילו על חיידקי המעיים שצריכים לבצע הסתגלות מהירה להריון ולהתאים עצמם למענה על צרכי העובר המתפתח.

HCG- הורמון שלייתי אנושי

הורמון ה- HCG (אותו אחד שנבדק בבדיקת הבטא- בדיקת הדם שמאשרת את ההריון) מופרש בתחילתו של ההריון כדי לעודד את הגופיף הצהוב (הזקיק ממנו פרצה הביצית) להמשיך להתקיים ולהפריש פרוגסטרון הנדרש לקיום ההריון.
רמות הורמון זה הולכות ועולות ומגיעות לשיאן בשבוע 8-10 (וגם בחילות ההריון…)
בשלב השלייה כבר ממלאת תפקידה כמפרישה העיקרית של הורמון הפרוגסטרון ולכן רמות ה-HCG בדם הולכות ויורדות באופן הדרגתי עד לשבוע ה-20.
משבוע זה רמת ההורמון נשארת קבועה פחות או יותר עד הלידה (למעט עלייה קלה לקראת הלידה), ובהתאם לכך, עם הירידה ברמות ההורמון ישנה לרוב ירידה ברמת הבחילות.NEWBORN BABY

אסטרוגן ופרוגסטרון

אלו שני הורמונים הנחוצים להתפתחות העובר ושימור ההריון ואחראים על שמירה של רירית הרחם עבה על מנת להמשיך את קיום ההריון, הבשלה של כלי הדם ברחם כדי להעביר חומרי מזון לעובר ועוד.
רמות הורמונים אלו עולה באופן משמעותי בתחילת ההריון ולכן גם הם חשודים כגורמים לתופעה של בחילות בהריון.
רמת האסטרוגן היא הגבוהה ביותר עד השבוע ה-12 להריון (אז גם מתחילה לרוב רגיעה בבחילות).
הפרוגסטרון, כחלק מפעילותו, מרפה את שרירי הקיבה ומאט את פעילות המעיים כך שלוקח לגוף יותר זמן לעכל את האוכל.
האסטרוגן, כחלק מפעילותו, מגביר את פעילותו של חוש הריח, מה שיכול להגביר את הבחילות והרגישות לריחות.

חסרים תזונתיים

חסרים תזונתיים עשויים ללוות את האישה עוד לפני הכניסה להריון, או להתחיל לאחר קליטת ההריון.
העובר המתפתח דורש את כל צרכיו מגוף אמו ויקבל ויטמינים שזקוק להם ללא התחשבות בכמות המאגרים שיש בגוף האישה.
כך, אם המאגרים נמוכים, העובר יתפתח היטב אך האישה תחווה חסרים תזונתיים.
חוסר בויטמין B6, למשל, נמצא כקשור לבחילות והקאות בהריון וכן לתופעת ה"היפרמזיס".
גם חוסר בחומצה פולית חשוד כקשור לבחילות בהריון.

גורמים נוספים

בחילות בהריון יכולות להיות קשורות לסיבות נוספות כגון רמת סוכר נמוכה בדם, חוסר איזון של בלוטת התריס, לחץ/מתח או דכאון, סכרת או סכרת הריון, לחץ דם גבוה, וכמובן מחלות או קלקול קיבה.

איך להקל על בחילות בהריון?

תזונה

הבחילות המדוברות אכן הכי חזקות במרבית המקרים בשעות הבוקר, לעתים מיד עם ההתעוררות.
ניתן לבצע שינויים בתזונה הרגילה כדי להקל על הבחילות, כמו למשל:

  1. ארוחות קטנות מפוזרות לאורך היום– בכל פעם שעולה בחילה או רעב, לאכול משהו קטן כדי לשמור על רמות הסוכר בגוף מאוזנות.
  2. לאכול ולא לצום– בחילה באופן טבעי גורמת לנו לרצות להימנע מאוכל, אך חשוב דווקא לאכול ולא להיות בצום, שמחמיר את הבחילה בהריון.
  3. לפתוח את הבוקר עם משהו קטן פחממתי– לאחר העיכול בלילה, הקיבה חומצית יחסית. אכילה של קרקר, פריכית או עוגיה יבשה, שיחסית קל לאכול עם הבחילה, יעזרו לספוג את החומציות ולהפחית את הבחילה.
  4. לבחור מזונות קלים לעיכול– מזונות חריפים, מתובלים או מטוגנים עלולים להכביד על מערכת העיכול (האיטית, כפי שכבר ראינו) ולהחמיר את הבחילה. כדאי לבחור מזונות קלים יותר.
  5. במידת הצורך לתסף במזונות או תוספי תזונה– מזונות המכילים ויטמינים כמו B6, חומצה פולית ואחרים שחסרים. אפשר גם לקחת ויטמינים בכמוסות.
  6. לקחת תוספי תזונה צמחיים שעשויים להקל על הבחילה– כמו למשל כמוסות ג'ינג'ר. ניתן להתייעץ עם נטורופת כדי להבין מה הם התוספים המתאימים עבורך.
  7. לשתות– סודה, תה או חליטת ג'ינג'ר עשויים להקל על הבחילות. שווה לנסות.

טיפ אישי- מים עם קרח.
את השליש הראשון של ההריון השני שלי, ביליתי עם בקבוק מלא במים עם קרח, אותם שתיתי לאט לאט מהקשית, כל פעם שלוק.
המים הקפואים עזרו לרענן ולהפחית את הבחילה, כל פעם לעוד כמה דקות של שקט.
הצ'ופר היה שעל הדרך, שתיתי מספיק מים, וירדה לי עוד דאגה מהראש.

רפואה משלימה

טיפולים שונים כמו דיקור, שיאצו, רפלקסולוגיה והומאופתיה יכולים מאוד להקל על הבחילות.

שיר וולוצקי ברש - שיאצו
שיר וולוצקי ברש – שיאצו

לי באופן אישי, ללא הדיקור והשיאצו שהפחיתו את הבחילות משמעותית, היה מאוד קשה לשרוד את השליש הראשון.
תוכלי גם למצוא ערך מוסף במטפלת ברפואה משלימה שהיא גם דולה, וכבר ליצור איתה את הקשר הראשוני לקראת הלידה ולראות האם נוצר ביניכן חיבור.
בין צוות הדולות של גדולה תגלי שפע של דולות עם הכשרות נרחבות בתחומי טיפול נוספים.

תנועה ופעילות גופנית

כמו בכל נושא כמעט, גם כאן נכנס נושא הפעילות הגופנית.
פעילות גופנית מתונה כמו יוגה, פילאטיס, התעמלות במים ואחרות, מאפשרת הנעה של זרם הדם ומערכת העיכול, ויכולה להפחית את רמת הבחילות והתשישות הנלוות לשליש הראשון.

מנוחה והקשבה לצרכי הגוף

ההורמונים שגורמים לבחילות גורמים גם לעייפות רבה, שבתורה עלולה להוסיף לתחושת הבחילה וחוסר האונים.
אפשרי לעצמך בתקופת ההריון הראשונית ככל האפשר לנוח ולישון– עד מאוחר, בצהריים, מוקדם בערב, מה שאפשרי בתוך סדר היום.
במידה ויש עוד ילדים קטנים בבית, נסי לבקש עזרה בתקופה זו מסבתא, דודה, חברות פנויות…
העזרה תהיה מאוד חשובה גם בהמשך הדרך, וביסוס מעגלי התמיכה כבר עכשיו יכול רק להקל עליך גם לאחר הלידה.

היי קשובה לצרכי הגוף שלך והתייחסי אליהם.
אם את זקוקה לשקט, לזמן איכות עם בן הזוג, להגברה או הפחתה של מאכלים ומשקאות מסוימים, ללבישת בגדים כאלו ואחרים, לשהייה במקומות חמים יותר, קרים יותר, צפופים או מרווחים…
נסי להבין מה עוזר לך לחוות רוגע ולהפחית לחץ והצפה רגשית ופיזית.
ההתכנסות הזו פנימה מתאפשרת כמעט רק בהריון, אז שווה לנסות ליהנות ממנה ומיתרונותיה.אשה בהריון שוכבת על הגב על המיטה

הרשי לעצמך להתלונן, לדבר על הקושי וגם להרגיש קצת "מסכנה" אם את זקוקה לזה.
הריון הוא קסום אבל הוא עוד המון המון דברים. ואם את ממש לא מרגישה שום דבר קסום כרגע- זה בסדר!
התמודדות עם בחילות במשך שבועות ארוכים היא קשה ומתישה, וחשוב שתכירי בקושי שלך ותאפשרי לאחרים להיות כאן עבורך ככל האפשר.

בעת בחילה, קחי לך רגע להתנתק ולהירגע. נסי לנשום כמה נשימות עמוקות ולחשוב מחשבות חיוביות ומרגיעות.
זכרי שלמרות כל התסכול, הבחילות נובעות מתהליך חיובי, ושעוד מעט השלב הזה יהיה מאחורייך ותתחילי להרגיש את תנועותיו של העובר הגדל ומתפתח.

טיפול רפואי

במידה והסבל הוא קשה מנשוא והאפשרויות לא עוזרות, כדאי לפנות ולהתייעץ עם הרופא.
ניתן לקבל כדורים להפחתת או מניעת בחילות שעשויים לאפשר לתקופה הקשה הזו לחלוף.
יתרה מכך, לעיתים (בעיקר במצב של "היפרמזיס") יש צורך באשפוז על מנת לתת עירוי נוזלים ותרופות נגד בחילה.

הריון קליל ונעים ככל האפשר,

נטע לוי גינת, עורכת תוכן באתר "גדולה" וכותבת הבלוג "סימני רגש", עובדת סוציאלית MSW, מטפלת בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) בילדים ומבוגרים ומדריכת הורים.

רוצה לראות למה תוכלי לצפות בכל שבוע של ההריון?
כנסי לאפליקציית מחשבון הריון של "גדולה".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג

Call Now Button