להיות דולה או לא להיות

היתרונות והחסרונות הכרוכים בלהיות דולה

אין ספק שאני אוהבת להיות דולהתומכת לידה. אוהבת כל כך שלאחר שנים בהן רכזתי את קורס הדולות של אמא אדמה, החלטתי לקחת את התחום צעד קדימה ולהקים את גְּדוּלָּה במטרה ליצור קבוצת דולות תומכת , מקצועית ומובילה.
ובכל זאת, לא אחת פונות אלי נשים שתוהות אם כדאי ונכון עבורן להיות דולה, ולא תמיד יש לי תשובה חד משמעית. כמו לכל מקצוע, גם ללהיות דולה יש יתרונות וחסרונות. אז החלטתי לפרט אותם כאן עבור כל אותן נשים התוהות אם להצטרף לקורס דולות ולשנות את חייהן:

להיות דולה – החסרונות :

כוננות :

הקושי המשמעותי ביותר בחיי הדולה אינו הלידה עצמה, אלא הכוננות. לעולם אי אפשר לדעת בדיוק מתי תתרחש לידה, וגם כשמדובר ביולדת אחת בחודש חוסר הוודאות הזה צופן בחובו מצב מתמיד של כוננות, המלווה במתח, ויתורים ולעתים תסכול.

חוסר ודאות כלכלית:

כמו עבור כל עצמאי או מטפל, דולה לעולם לא יכולה לדעת בוודאות כמה לידות יהיו לה בחודש, ובכל מקרה יש גבול למספר הלידות שדולה מנוסה יכולה לקחת על עצמה בחודש, כך שקשה למדי להתפרנס רק מליווי לידות.

גבולות וויתורים :

במיוחד בתחילת דרכי כדולה, היה לי חשוב כל כך לתת הכל לנשים שליוויתי, עד שוויתרתי על המון דברים – על אירועים של בנותיי, על טיולים והתרחקות מהבית ועוד. לאט לאט ועם הנסיון לומדות רוב הדולות להגדיר לעצמן גבולות למתי מוותרים ומתי לא, ובכל זאת לא פשוט לשחרר ולא להיות עם זוג שהבטחתי ללוות בלידה, גם אם אני חולה….

עבודה פיזית:

במקרים רבים, עבודת הדולה – לא רק שאינה מוגבלת בשעות – אלא גם כרוכה בעמידה על הרגליים לאורך כל אותן שעות, תמיכה פיזית באשה – השענות, עיסויים וכו', ולא פעם זה גובה מחיר שדורש התאוששות מהגוף.

עבודה עם אנשי צוות:

עבודת הדולה לא מתרחשת בוואקום. מעבר להיכרות ולאינטימיות שנוצרת עם האשה היולדת ובן זוגה, על הדולה ליצור אווירה נעימה בחדר הלידה עם המיילדות, הרופאים, ולעתים גם עם אנשים אחרים שנמצאים בסביבה כמו משפחת היולדת.

להיות דולה – היתרונות :

אז בהחלט. למרות כל החסרונות שציינתי לעיל הכרוכים בלהיות דולה, היתרונות עולים עליהן בעיני לאין שיעור:

נס הבריאה :

מעטות ההזדמנויות שיש לאדם או לאשה להיות עד לנס בהתגלמותו. בעיני, כל לידה שחוויתי – כיולדת או כדולה – היא בדיוק נס שכזה. גם אחרי שנים רבות אין חוויה מרגשת וקסומה יותר בעיני. אני חייבת להודות שאני פשוט מכורה לזה…

סיפוק :

יש לידות בהן הדולה עובדת קשה – פיזית, באחרות יש המון עבודה רגשית, ובאחרות אני כמעט לא עושה דבר. כמעט בכולן יש פרס מיידי – תינוק מתוק, זוג הורים מאושר, והנאה עצומה מהאפשרות המשמעותית כל כך להיות לעזר.

משפחה גדולה :

עבורי, לכל משפחה שהייתי הדולה שלה , מקום בלב. אני מלווה אותם בהריון, בלידה, בתקופה שלאחר הלידה ולעתים גם בשנים שאחריה. עם משפחות רבות ביליתי כבר גם בשתיים ואפילו בשלוש לידות, ועבורי כל הילדים האלה הם גם קצת "שלי".

חוויה לימודית :

אירית לנדאו, דולה ותיקה ומנוסה מאד ,עמה ריכזתי את קורס הדולות של אמא אדמה ביחד עם שרי קרוכמל, אמרה לי "בלידה, כמו בלידה, אין דבר כזה שאין דבר כזה". ואכן, מנסיוני אין לידה אחת דומה לחברתה. בכל לידה אני קשובה, מציעה, מנסה, ולומדת המון – מהמיילדות, הרופאים, מהנשים שאני מלווה ומבני זוגן.

עצמאות:

יתרון משמעותי עבורי בעבודה כדולה הוא החופש הגדול שיש לי בין הלידות – זמן לעצמי, למשפחה שלי ולבית שלי, ואפשרות לבחור לעצמי ולמנן את כמות הלידות בהתאם לנוחות שלי.

 

אני מזמינה כל אשה שרוצה לחוות חוויות משנות חיים, להרגיש שהיא נותנת ומקבלת המון בחזרה לשוחח אתי ולהתייעץ אם נכון לה להיות דולה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג