הלידה מנקודת מבטו של העובר

עבור רובנו, רגע הלידה הוא הרגע בו התינוק שלנו מתחיל את חייו. לא סתם אנחנו חוגגים יום הולדת בכל שנה עגולה כאשר התאריך המוביל הוא תאריך הלידה.

מצד אחד, ברור לכולנו שהעובר הוא יצור חי, מרגיש, שומע ובועט. מצד שני, מעטים מנסים "להיכנס לראשו" ולחשוב מה עובר עליו במהלך תקופת ההריון בכלל, ובתהליך הלידה בפרט.

מרגע התחלת הלידה אנו בדרך כלל מרוכזות בעצמנו ולא מקדישות מחשבה לתחושותיו של העובר . האם יצא לכן לחשוב על החוויות של העובר?תינוק שוכב על הגב על חיתול בד וידיים עם כפפות לידו

האם הלידה יוצרת חוויה משמעותית עבור העובר?

האם העובר מרגיש יודע או מבין מה עובר עליו בזמן הלידה?

האם העובר חווה פחדים וחששות?

האם יש לעובר רצונות או העדפות משלו?

האם לידה בניתוח יותר נוחה לעובר או שהיא קוטעת מהר יותר את השלווה בבטן אמו?

נקודת מבטו של העובר

העובר אינו יודע כי הוא עומד להיוולד. שלא כמונו, הוא לא עשה קורס הכנה ללידה ואינו מבין את השינוי הפתאומי שעובר עליו. בתום תשעה חודשים ברחם, בבית שלו שהוא מכיר כל כך טוב, עם הקולות והתחושות שהפכו לחלק ממנו כמו כפות ידיו ורגליו, הכל הולך להשתנות.

ההריון מנקודת מבטו של העובר

במהלך תקופת ההיריון נחשף העובר באמצעות אמו לעולם החיצוני, לדפוסי ההתנהגות והתרבות שאליה עתיד להגיע.
הקולות, התחושות והרגשות יצרו אצלו כלים להכרת עולמו. שלב אחר שלב בהתפתחות של תאי העצב המהווים עבורו מאגר של זיכרונות, חוויות שנצרבו אצלו דרך הוריו ויצרו עבורו עולם מוכר המספק לו תחושת שייכות ובטחון.

הלידה מנקודת מבטו של העוברתינוק טרי שוכב על הצד ויד של אמא מחזיקה אותו

רגע לפני שהלידה מתחילה הוא צף לו בעונג בבריכת מי השפיר החמימים.
כח המשיכה אינו מוכר לו, שכן, כמעט מחצית מתקופת ההריון הוא שכב שם במהופך ומצב זה כלל לא הפריע לו ולא השפיע עליו.
אך ככל שהלידה מתקדמת, הוא מבין שהחגיגה נגמרה.
הצירים מטלטלים אותו, התכווצויות הרחם דוחפות ומבריגות אותו בעוצמה רבה אל תעלת הלידה, במעבר הוא זוכה לעיסוי רקמות עמוק וזוהי התנסות מתסכלת העלולה להמשך שעות. בפעם הראשונה בחייו הוא נחשף לתחושות של כאב, פחד וחרדה המלוות אותו.
יש האומרים שעבור העובר הלידה היא חווית הנטישה והגירוש הראשונים שחווה במהלך חייו.
התחלת הצירים הינה שלב משמעותי ביותר בתהליך עבורו, תעלת הלידה עדיין לא נפתחה והפתח אליו צריך להתקדם עדיין סגור. המקום הבטוח שבו חי עד כה מזדעזע, מתכווץ ומתרחב, לחצים חזקים מכל עבר והוא מטולטל מצד לצד ואינו מבין מה צריך לעשות.
למרות זאת, הוא משתף פעולה בתהליך גם בלי להבין לקראת מה הוא הולך.

השלב הלטנטי בלידה מנקודת מבטו של העובר

מתחילת השלב הלטנטי העובר מוכוון על ידי הרחם המתכווץ, וגם על-ידי עצמו כלפי כניסה נוחה לפתח העליון של האגן.
עם משיכת צוואר הרחם כלפי מעלה, מתעבה קרקעית הרחם ודוחפת את העובר לתוך האגן ולכיוון תעלה הלידה והוא מתחיל בתהליך ההתברגות שלו לתוך הנרתיק והאגן.
האגן, ניצב בזווית של כ-45 מעלות לעמוד השדרה, וראש העובר חייב להיכנס לתוכו בזווית אלכסונית.

השלב הפעיל בלידה מנקודת מבטו של העובר

ראש העובר מותאם לרוחב שבין הספינות, וזהו האזור הצר ביותר של האגן שעל העובר לעבור בו. בזמן צירי הלידה מופעל על העובר לחץ עצום של כ – 40 ק"ג על סמ"ר, הוא נדחף כשראשו מונח לרוחב הפתח העליון של הכניסה לתוך האגן האימהי.

העובר מבצע תנועות של התבססות – Engagement, מצב שבו הראש מתבסס לתוך פתח האגן, לרוב פניו מופנות לירך הימנית של האם והעורף לירכה השמאלית וירידה – Descent, מצב שבו הראש יורד אל מרחב האגן, תנועות אלה מתבצעות בהרמוניה עם הצירים.

שלב המעבר בלידה מנקודת מבטו של העובר

שלב המעבר הינו דרמטי מאוד עבור העובר, הצירים אינטנסיביים ועשויים לגרום להאטה בדופק העובר , ואז מגיעה המנוחה המאפשרת לו לייצב את הדופק ולהתכונן להמשך המסע בתעלת הלידה.

העובר שכבר התחיל את המסע עם התבססות הראש בפתח האגן ממשיך לרדת כלפי מטה ומחליק לכיוון החלק האחורי של האגן הסמוך לעצם הסקרום – עצם הזנב, ומשם ממשיך בכיוון אופקי לעבר עצם הפוביס ומתחיל לבצע סדרה של תנועות עם הראש.black and white newborn in midwife's hands

שלב הלחיצות בלידה מנקודת מבטו של העובר –

התנועות שהעובר עושה במהלך הלידה

העובר מכופף את הראש Flextion ,כך שהסנטר קרוב מאוד אל בית החזה, מבצע סיבוב פנימי – Internal Rotation , הקודקוד מתקרב אל מפרק מרכז האגן הסימפיזיס פוביס, ובכך מכין את עצמו למצב שבו הראש שלו יציץ מחוץ לנרתיק, כך שהחלק הרחב של הראש שלו יעמוד בפתח הנרתיק מוכן להכתרה …

כעת הוא מתחיל להזדקף – Extention , ומותח את העורף אחורנית ומאפשר לפנים שלו להחליק על רקמת הפרינאום מבפנים ולצאת החוצה מהנרתיק.

הצוואר שלו נמצא כרגע בפתח הנרתיק והפנים מופנות אל פי הטבעת של האמא, הכתפיים שלו פונות מעט הצידה וכדי להקל על שחרור הכתפיים הוא מבצע עם הראש רבע סיבוב הצידה –  External Rotation, כדי שעצם העורף שלו תהיה בקו אחד עם עמוד השדרה. מחלץ כתף אחת ומיד אחריה את השנייה, הבטן מחליקה ואחריה הרגלים … ה- Expultion יציאה מושלמת שלו כשכל גופו בחוץ.

בעוברו בתעלת הלידה מקבל התינוק עיסוי נוסף, הלחץ שנוצר מותח את המפרקים והשרירים. הריאות שעד לפני זמן קצר היו במצב של טרום פעילות נשימתית נסחטות מנוזלי מי השפיר שמילאו אותן ומתכוננות לשאיפה הראשונה.

הדקות הראשונות לאחר הלידה מנקודת מבטו של העובר

חבל הטבור המחבר בינו לבין האם ממשיך לפעום ולספק לתינוק דם עשיר בחמצן.

חיתוך מוקדם של חבל הטבור, עלול לגזול מהתינוק עד שליש מכמות הדם שיכול גופו להכיל. כשחבל הטבור משנה את הטונוס והצבע והופך רפוי, זה סימן שהתינוק מסתגל היטב לתנאים בעולמו החדש.

המקום הבטוח והנכון עבורו הוא על חזה, בטנה או זרועותיה של האמא, לאפשר עבורם חיבור במגע וקשר עין. במהלך השעתיים הראשונות שלאחר הלידה התינוק עירני, עסוק בהתבוננות והכרות עם הסביבה החדשה, עשוי לינוק מעט ובכך להפעיל את רפלקס המציצה.

 

מקורות מידע –

www.mamy.co.il

עולמו הפנימי של העובר – רות פדידה.

מה שעובר עליו – מגזין את 2012.

לידה פיזיולוגית – רותי קרני הורוביץ.

עוצמת השפעת חווית הלידה – מאמר.

לידה ללא אלימות – דר' פרדריק לבואייה.

קרניוסקראל לתינוקות – דובי פלדמן

רוצה לעקוב אחר ההנקה והגדילה של התינוק?
כנסי לאפליקציית "גדולה אונליין" ותהני מידע, כלים ותמיכה בהריון, בלידה ובהורות.

 

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג