מיתוסים וידע מוטעה בנושא ההנקה

ההתנהלות בתקופות ההנקה השונות יכולה להכתיב תוצאות בגלל העדר ידע מעודכן ומבוסס. בחרתי להביא בפניכן כמה מיתוסים רווחים בנושא הנקה אל מול העובדות, בתקווה שתעזרו בכך בעת הצורך.

כדאי להכין את הפטמות להנקה עוד בתקופת ההריון למניעת סדקים ופצעים.

לא נכון. במהלך ההריון מתבלטות על ההילה נקודות בולטות הנקראות בלוטות מונטגומרי. תפקידן להפריש חומר שומני המספק את הלחות הדרושה ומגן על הפטמה. משערים שהפרשת הבלוטות בעלת ריח וטעם, העוזרים לתינוקת למצוא את דרכה אל השד. ההילה והפטמה לא זקוקות לקרם או שמן כדי שיהיו רכות ובריאות. שטיפת האזור בסבון ומריחת קרם או שמן עלולות להסיר את ההפרשה הנחוצה, לייבש את העור ולשנות את ריח השד. חשוב לציין כי סדקים ופצעים לא נוצרים בגלל יובש העור.

בימים הראשונים אין מספיק חלב וכדאי להאכיל בבקבוק בנוסף.

לא נכון. הרוב המכריע של הנשים המניקות מייצר מספיק חלב. ב-3-5 ימים אחרי הלידה התינוקת יונקת קולוסטרום משדי אמה. זהו נוזל השונה במראהו, כמותו ואיכותו מהחלב המוכר לנו. הקולוסטרום סמיך, דביק, צהבהב בדרך כלל, עשיר בחלבונים נוגדנים ושומן, מספק אנרגיה רבה, מגן מפני מחלות ואלרגיות וכמותו מעטה, בהתאם לגודל קיבת התינוקת בימים אלו. במידה ואין סיבה רפואית, כדאי להימנע ממתן בקבוקי תחליף מזון לתינוקות (תמ"ל) מאחר והוא עלול לעכב את ייצור החלב, למנוע מהתינוקת את ההזדמנות להפיק את המרב מיתרונות הקולוסטרום ולהקשות על החזרה ליניקה ישירה לאחר אכילה מבקבוק.

פצעים וכאב זה נורמלי בהתחלה.

לא נכון. תתכן תחושת רגישות בפטמות בימים הראשונים, מאחר ועור הפטמה עדין ואינו מורגל בגירוי רב. כל פצע, שפשוף או חבלה בפטמה אינם חלק מהנקה מוצלחת ויש לבדוק מה הסיבה לכך. פצעים וסדקים נוצרים לרוב מהצמדה לא נכונה של התינוקת אל השד אך יכולים גם להיות מושפעים ממבנה אנטומי של הפה או מנוכחות פטריה. הנקה לא אמורה לכאוב, ואם זה כך, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי.

תינוקת יונקת את עיקר הארוחה בעשר דקות / תינוקת צריכה לאכול כל 3 שעות ולא פחות.

לא נכון. ישנם תינוקות המסוגלים לשבוע בזמן קצר ואילו אחרים זקוקים לזמן ארוך יותר. הגבלת זמן ההנקה והמרווחים בין ההנקות תגרום להפחתת גירוי הפטמות ולכן להפחתת כמות החלב המיוצר בשדיים, התינוקת עלולה להישאר רעבה ולא לעלות במשקל די הצורך ומכאן לתרום לגמילה מוקדמת מהרצוי. זמן הנקה ממוצע נע בין 10 ל-40 דקות וזאת במהלך 8-12 הנקות ביממה.

אם נותנים לתינוקת תוספת בבקבוק אחרי הנקה והיא אוכלת אותה, סימן שההנקה לא מספיקה.

לא נכון. מומלץ להניק את התינוקת עד שהיא משחררת את השד ומראה סימני רוגע ושובע. במידה והיא מראה סימני רעב, אפשר להמשיך ולהניק מהצד השני. אם התינוקת אינה מסופקת מההנקה בלבד יש לפנות לייעוץ מקצועי.מרבית הבקבוקים מזרימים חלב ללא הגבלה ברגע שהופכים אותם כלפי מטה, מה שלא מותיר לתינוקות ברירה אלא להמשיך ולבלוע…

תינוקת יונקת זקוקה לתוספת מים בימים חמים.

לא נכון. חלב אם מכיל את הנוזלים הדרושים לתינוקות. תוספת מים ו/או תה מפריעים להנקה בחודשים הראשונים, הם ממלאים את קיבת התינוקת בתכולה חסרת ערך תזונתי במקום ארוחה מזינה.

תינוקות הניזונים מתמ"ל ישנים יותר טוב בלילה.

לא בהכרח. חלק מהתינוקות היונקים ישנים שעות ארוכות ברציפות בלילות וחלק מהתינוקות הניזונים מתמ"ל מתעוררים פעמים רבות בלילה, ללא קשר לגילם. על פי ההערכה, להתעוררויות במהלך הלילה יש חלק חשוב בהגנה על תינוקות מפני מות עריסה. מחקרים מראים כי שיעורי מוות בעריסה נמוכים בקרב תינוקות יונקים לעומת תינוקות הניזונים מתמ"ל.

אישה עם שדיים קטנים אינה יכולה להניק.

לא נכון. גודל השדיים נקבע ע"י כמות הרקמה השומנית, ואין קשר בינה לבין הרקמה התפקודית, מנגנון יצור החלב ויכולת האישה להניק.

שאיבה היא מדד טוב לכמות החלב שיש לאם.

לא נכון. כמות החלב הנשאבת משתנה ותלויה בגורמים רבים, למשל, סוג המשאבה, שעת השאיבה ומידת הלחץ של האם. בהנקה תקינה תינוקת יכולה לינוק יותר חלב מהכמות שאמה תשאב. השאיבה מראה רק כמה חלב ניתן לשאוב בדיוק באותם התנאים בהם הוא נשאב.

אם את חולה עליך להפסיק להניק.

לא נכון. עם מעט מאוד יוצאים מן הכלל. סביר שאישה מניקה החולה בשפעת, הצטננות, דלקת או שלשולים, עם או בלי חום, כבר העבירה לתינוקת את הדלקת/מחלה, מאחר וכנראה נדבקה עוד לפני שידעה שהיא חולה. בחלב אם עוברים הנוגדנים למחלה ולכן ההגנה הטובה ביותר עבור התינוקת, כדי שלא תחלה או כדי שתחלים במהרה, היא להמשיך להניק.

אם את נוטלת תרופה עליך להפסיק להניק.

לא נכון. זו איננה הנחיה נכונה באופן גורף ויש לבדוק כל מקרה לגופו. מומלץ ליצור קשר עם אחד מהמרכזים הטרטולוגיים הפועלים בארץ, לקבל מהם מידע מדוייק ומעודכן על פי שם התרופה ולהחליט בהתאם.

מאת ענת ברגר , מדריכת הכנה לידה ומדריכת הנקה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג