למה לצפות כשבאות ללדת?

כשהלידה מתחילה, ולא משנה באיזה אופן, אחד הדברים הכי מלחיצים עבור נשים רבות הוא ההגעה לבית היולדות. לצורך הפחתת אלמנט הלחץ החלטתי להיעזר בנסיוני כדולה בחדרי הלידה השונים ולהכין עבורכם מעין תרשים זרימה , שלב אחר שלב, של מה שצפוי לכם מרגע שתגיעו לבית היולדות.

השלב הראשון – מיון היולדות:
עם הגעתכם לבית היולדות, עליכם לגשת לדלפק הקבלה עם תעודת זהות. שם יבקשו ממך לחתום על אישור להתאשפז ולקבל טיפול ויונפקו עבורך מדבקות. לאחר מכן תתקבלי על ידי האחות במיון היולדות. היא תעבור אתך על התיק הרפואי שלך, תשאל שאלות שונות, תמדוד לחץ דם וחום ותפנה אותך לשירותים לצורך בדיקת שתן.
הבדיקה הבאה והמשמעותית ביותר לצורך הבנה אם את בתהליך לידה או לא היא ניטור הדופק העוברי והצירים במשך כחצי שעה. האחות תבקש ממך לשכב ותחבר אותך למוניטור (אם לא נוח לך לשכב את יכולה גם לשבת ולנוע עם המוניטור). אם במוניטור נראו צירים, השלב הבא יהיה ביצוע בדיקה ווגינלית כדי לראות אם צוואר הרחם מוכן ללידה.
#דולה_טיפ חשוב: על מנת לא לבזבז הרבה זמן במיון היולדות, ומאחר והצוות מטפל בנשים לפי מצבן ולא לפי סדר הגעתן, אני ממליצה בחום להגיע "בלידה"… הכנסי לקרוא מתי כדאי לצאת לבית היולדות.
ברוב בתי היולדות בשלב זה תפגשי רופא שיחליט מה השלב הבא. בדר"כ, מפתיחה של 3 ס"מ של צוואר הרחם, או אם יש סיבה רפואית אחרת, יחליטו להכניס אותך לחדר לידה. אם לא, יציעו לך להשתחרר הביתה, להסתובב מעט ולחזור לביקורת נוספת, או להתאשפז להשגחה.

השלב השני – חדר הלידה:
חדר הלידה הוא החדר בו ככל הנראה תזכו להכיר את תינוקכם. בלידה ראשונה תבלו בו ככל הנראה גם לא מעט זמן. במהלך שהותכם בחדר לידה תפגשו מיילדת אחת או יותר – ככל שיארך תהליך הלידה או בתלוי בעומס בחדר הלידה. המיילדת הראשונה שתיפגשו תעבור אתכם שוב על כל המידע הרפואי והבדיקות שעשיתם. בשלב זה תוכלו לספר לה על ההעדפות שלכם בתהליך הלידה במידה ויש כאלה. (קראו כאן על תכנית לידה).
בהנחה שהכל תקין, יאפשרו לך ברוב בתי החולים להתכונן ללידה: לבצע חוקן (נרות גליצרין, מיקרולט או חוקן שהמיילדת מבצעת – לכל בית חולים שיטה משלו ובכל מקרה הוא נתון לבחירתך), ומקלחת (#דולה_טיפ – כדאי להאריך אותה כמה שיותר על מנת לקדם את הלידה ולהתמודד עם כאבי הצירים).
על מנת לעקוב אחרי מצב העובר והצירים נוהגים רוב בתי היולדות לחבר את היולדת למוניטור באופן קבוע לכל מהלך הלידה. במידה ואת מעוניינת להתמודד עם הצירים באופן טבעי , ובהנחה שהכל תקין, תוכלי לבקש להיות בתנועה – עמידה, ישיבה, על כדור וכו' או לחילופין, לחתום על ניטור לסירוגין שיאפשר לך טווח תנועה רחב יותר ואפשרות להיכנס למקלחת.
במהלך הלידה אפשרויות מגוונות ושונות : יש אפשרויות שונות לזירוז לידה, אפשרויות שונות לשיכוך כאב הצירים והתערבויות רפואיות אפשריות שונות. חשוב לתקשר עם הצוות המטפל, לשאול שאלות ולוודא שהסבירו לכם והבנתם כל תהליך שמוצע לכם וכך תיזכו בנוסף לאמא ותינוק בריא גם לחוויית לידה טובה.

השלב השלישי – מייד לאחר הלידה
ברוב המקרים, בלידה ווגינלית, תינוקך יונח על גופך מיד לאחר הלידה. התחושה היא חמימה וחלקלקה. המיילדת תבצע בדיקה ראשונית של היילוד (אפגר) ואם יש צורך תקרא לרופא ילדים לבדיקה. #דולה_טיפ לשלב זה: הקפידו שהתינוק יונח עירום על עורך. מחקרים מראים חשיבות לאין שיעור במגע עור לעור של אמא ותינוק לאחר הלידה. אם מסיבה כלשהי התינוק לא יכול להיות על האם – אפשר גם מגע עור לעור עם האב.
בהנחה שהכל תקין עם האם והתינוק, זמן ההתאוששות המשותף בחדר הלידה הוא בין שעה לשעתיים . במהלכן יפריעו להיכרות הראשונית שלכם מדי פעם בלחיצות על הבטן (לא נעים אבל מסייע לוודא שהרחם התכווץ בחזרה) , הוצאת השילייה (עד חצי שעה מיציאת התינוק בדר"כ), מדידת לחץ דם ובדיקת כמות הדימום.
תהליכים נוספים המבוצעים לאחר הלידה באופן שגרתי:
1. בדיקת הצמידים שהוכנו מראש וסימון התינוק והוריו בצמידים תואמים.
2. שקילה של התינוק
3. עטיפת התינוק בחיתול ושמיכה (רק קחו בחשבון שזה מפריע למגע עור בעור)
4. המיילדת תוכל לסייע בהנקה ראשונה
5. פיטוצין – מוזרם לוריד או בזריקה לשריר – מטרתו להקטין סיכוי לדימום לאחר הלידה (אפשר לסרב במידה ואינכם מעוניינים)
6. המיילדת בודקת את הפרינאום ואם יש צורך בתפרים מגיע רופא לתפירה.
7. מקלחת או ניקוי היולדת והעברה למחלקת יולדות.

השלב הרביעי – האשפוז
בתום זמן ההתאוששות, ייבקשו בדרך כלל לקחת את התינוק לתינוקיה. לרוב בן הזוג יוכל להצטרף אל התינוק ולהיות איתו בכל זמן שהותו בתינוקיה. אם את מרגישה טוב וילדת ללא משכך כאבים, יש בתי חולים בהם תוכלי לבקש ללכת עם התינוק לתינוקיה וכך לא להיפרד ממנו כלל.
במידה ותאשרו, התינוק שלכם יעבור בתינוקיה מספר טיפולים שגרתיים בהתאם להמלצות משרד הבריאות, וביניהם: שקילה, רחצה, חימום תחת מנורה, בדיקת רופא ילדים, מריחת משחה אנטיביוטית בעיניים, חיסון צהבת (דלקת כבד B), ויטמין K בזריקה (אפשר לרכוש מראש בטיפות ולבקש לתת במקום), בדיקת סקר גנטית ל22 מחלות שונות המבוצעת על ידי לקיחת דם מהעקב., מעקב צרכים , משקל וצהבת ילודים.
במהלך האשפוז יבדקו גם אותך מדי פעם על מנת לוודא שהרחם חוזר לגודלו המקורי, שהתפרים בסדר ושאת מתאוששת כראוי.
האשפוז במחלקה יכול להיות עם התינוק גם בלילה (ביות מלא) או רק ביום (ביות חלקי) בהתאם לבחירתך.
חשוב לגשת לפני השחרור מבית היולדות ולרשום את ילדכם הטרי בסניף משרד הפנים שבבית היולדות.

השלב החמישי – תינוק חדש
לקריאת המדריך להורים הטריים היכנסו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג