זירוז לידה והשראת לידה

כל הדרכים להתחלת וקידום הלידה – מה זה זירוז לידה?

כל אשה בהריון יודעת, שהחודש התשיעי הוא החודש הארוך ביותר בהריון.
נכון, בפועל הוא אורך ארבעה שבועות (או חמישה, תלוי מי סופר) אבל התחושה היא שהוא פשוט לא נגמר…
אחת השאלות הנפוצות ששמעתי היא בנושא לידות שמבוששות להגיע.
אותן שאלות מופנות אלי גם על ידי נשים שאני מלווה כדולה ונשים המשתתפות בקורס הכנה ללידה בהדרכתי.
"נמאס לי" "שיצא כבר" "אין לי כח…." הם משפטים שגורים בפי נשים בשבועות האחרונים להריון, והתחושה מובנת בהחלט: העובר גדל ואין לו כבר מקום, כל תנועה שלו מורגשת היטב ולעתים אף מכאיבה, הוא דוחק את כל האיברים הפנימיים בבטן כך שקשה לנשום מצד אחד, ויש לחץ עצום על שלפוחית השתן מצד שני, קשה להירדם, וקשה לישון ו…את מתה לראות אותו כבר בחוץ…

אז נכון, יש לך את כל הסיבות ללדת כבר, ורצוי עכשיו, אבל הגוף שלך, כנראה, לא ממש מסכים אתך: אין צירים, או שיש צירים שלא מתפתחים ללידה ואין שום סימן ללידה קרבה .
התל"מ, או תאריך הלידה המשוער, מחושב לפי ממוצע של אורך הריון, כשבפועל רק כ 5% הנשים יולדות בדיוק בו, ובלידה ראשונה רובן יולדות לאחריו. למרות העייפות, הקושי והייאוש חשוב לזכור, שכל עוד הכל תקין אצלך ואצל העובר שלך, כדאי ורצוי לתת לו את הזמן לו הוא זקוק להמשך התפתחות תקינה ברחם.

השראת לידה – יצירת לידה כשאין סימנים ללידה – נחוצה בכל זאת במקרים בהם יש בעיה רפואית כמו סוכרת הריון, רעלת הריון, בעיה בתפקוד השילייה או בעיה בהתפתחות העובר ברחם .
כמו כן קרוב לודאי שימליצו לך להתחיל בהליך של השראת לידה בסוף 41 או 42 שבועות הריון (תלוי בבית החולים) גם אם אין סימן לבעיה רפואית. במקרה כזה חשוב להתייעץ עם הרופאים מאחר ובהנחה שהכל תקין בהחלט יתכן שיאפשרו לך להמתין עוד.

זירוז לידה נעשה כאשר במהלך תהליך הלידה היא אינה מתקדמת כצפוי ויש צורך להאיץ אותה. גם במקרה זה אפשר וכדאי להתייעץ עם הצוות המטפל לגבי סוג הזירוז ועד כמה הוא נחוץ – בהנחה שהכל תקין עם האם והעובר.אישה בהריון מצטלמת

מהן השיטות הרפואיות לזירוז או השראת לידה?

סטריפינג : במהלך בדיקה ואגינלית, הרופא או המיילדת מפרידים בעזרת האצבעות בין קרומי השפיר לצוואר הרחם.
זוהי פעולה קצרה אך כואבת מאד. בעקבותיה מופרשים הורמונים בשם פרוסטגלנדינים המרככים את צוואר הרחם ובדר"כ גורמים להופעת צירים תוך מספר שעות עד יממה.
ניתן לבצע סטריפינג רק כשיש פתיחה מסויימת של צוואר הרחם. החיסרון העיקרי מעבר לכאב שבביצועה הוא בכך שהיא מעלה את הסיכון לפקיעה מוקדמת של מי השפיר שלא תתקדם ללידה ותגרור צורך בהתערבויות רפואיות אחרות.

פרוסטגלנדינים: מחדירים לצוואר הרחם כדורים, ג'ל או תמיסה המכילים תחליף סינטטי לאותו הורמון המרכך את צוואר הרחם. בעקבות זאת עשויים להתפתח צירים יעילים תוך שעות.

בלון: מחדירים לצוואר הרחם צינורית (קטטר) אותה ממלאים במים. הלחץ גורם לפתיחת הצוואר באופן מכאני . בחלק מבתי החולים הצינורית מזליפה פרוסטגלנדינים המעודדים את ריכוך צוואר הרחם ויצירת הצירים.

פיטוצין : תחליף סינטטי של הורמון האוקסיטוצין הגורם בגוף ליצירת צירים. החומר ניתן בעירוי ובדר"כ הצוות מבקש שהיולדת תשכב לצורך קבלתו. מבחינה רפואית הוא בדר"כ יוצר צירים יעילים, אך מבחינת היולדת יש לו לא מעט חסרונות: שלא כמו בהתקדמות צירים רגילה, הגוף לא מספיק להפיק די אנדורפינים (משכך הכאבים הטבעי של הגוף – דמוי מורפיום) ולכן היולדת מתקשה להתמודד עם כאבי הצירים הנגרמים מפיטוצין.
גם האילוץ לשכב והעובדה שהצירים המופקים מפיטוצין עשויים להיות צפופים יותר ובעלי שיאים ארוכים יותר עשויים להקשות על היולדת את ההתמודדות עם הצירים ללא משככי כאבים וכן להקשות על התמודדות העובר בזמן הצירים ולגרום לירידות דופק בזמן הציר.

פקיעת קרומי השפיר : פעולה זו אינה נעשית לצורך השראת לידה אלא רק כשכבר יש פתיחה של צוואר הרחם.
מכניסים מכשיר הדומה למסרגה לצוואר הרחם ומחוררים את קרומי השפיר. פקיעת מי השפיר עשויה לחזק את לחץ ראש העובר על צוואר הרחם ובכך לחזק את הצירים .
פקיעת קרומי השפיר בשלב מתקדם של הלידה עשויה לסייע לקידום הלידה, אך בשל ההתקדמות המהירה יתכן מצב בו הגוף לא מפריש מספיק אנדורפינים והיולדת תתקשה להתמודד עם הצירים המתחזקים .
פקיעה מוקדמת מדי של קרומי השפיר במהלך הלידה עשויה שלא לקדם את הלידה ובכך לחשוף את היולדת לכאב רב יותר ולצורך במשככי כאבים, אפשרות לזיהום ולצורף בהתערבויות רפואיות נוספות.

כפי שציינתי קודם, אני לא ממליצה על התערבות , השראת לידה או זירוז לידה ללא איתותים מוקדמים של הגוף.
עם זאת, במיוחד במקרים בהם אנחנו עומדים לפני התערבות רפואית, אפשר וכדאי לשקול את אפשרויות השראת הלידה / זירוז לידה הטבעיות. כדאי לזכור שכשהגוף והעובר אינם מוכנים ללידה יהיה קשה להביאם לכך.

אילו שיטות טבעיות קיימות להשראת / זירוז לידה?

עיסוי פטמות: הורמון האוקסיטוצין האחראי ליצירת הצירים קשור גם להנקה. עיסוי אינטנסיבי של פטמות היולדת במשך כ 10-20 דקות עשוי לסייע ליצירת צירים טובים וקידום הלידה.

קיום יחסי מין: בשעת אורגזמה משתחרר הורמון האוקסיטוצין היוצר התכווצויות של הרחם – צירים. כמו כן, נוזל הזרע של הגבר מכיל פרוסטגלנדינים שעשויים לרכך את צוואר הרחם.

הליכה ותנועתיות: עשויה לסייע להתברגות העובר באגן וליצירת לחץ על צוואר הרחם שיביא לצירים. חשוב להיות פעילה במידה ולא להתיש את עצמך.

הליכה על חוף הים ולישת בצק: מפעילות בעדינות נקודות לחיצה ברגליים ובידיים בהתאמה ועשויות לקדם היווצרות צירים.

שתיית שמן קיק : גורם להתכווצויות מעיים שעשויות לזרז את התכווצויות הרחם. במינון עדין השיטה יעילה – בעיקר בלידות חוזרות, אך עשויה להביא את היולדת מותשת משלשולים ללידה ואף על סף התייבשות. למינון ומתכון יש להתייעץ עם אנשי מקצוע – דולה, מיילדת או בבית טבע.

הומאופטיה: רצוי להתייעץ עם הומאופט המתמחה בהריון ולידה שיוכל להתאים את הרמדי הנכון עבורך. עם זאת יש רמדיס הידועות כמתאימות ליצירת צירים והתחלת לידה ואם תפני לבית מרקחת הומאופטי יוכלו לרקוח עבורך את הרמדי המתאימה. מנסיוני יש לרמדי הומאופטיות השפעה נהדרת ליצירת צירים

צמחי מרפא – מיצויים אלכוהולים דוגמת DELIVERIES" " של "בייבי-טבע" עשויים גם הם לסייע להשראת לידה וכן לזירוז לידה שלא מתפתחת במידת הצורך. יש לקחת בחשבון שהריח והטעם קשים לעיכול.

טיפולים מתחומי הרפואה הטבעית: רפלקסולוגיה, רייקי, שיאצו או דיקור – במידת הצורך כדאי לפנות למטפל טבעי המתמחה בהריון ולידה לטיפול מלא שיסייע בהרגעת הגוף ושחרור חסימות העלולות לעכב את הלידה. במקביל, הדולה או המדריכה בקורס הכנה ללידה יוכלו להדגים לכם נקודות לחיצה ספציפיות המיועדות לשחרור חסימות וסיוע בהפרשת אוקסיטוצין בגוף להשראת / זירוז הלידה.

אנא זיכרי, במהלך הלידה זכותך המלאה לקבל מידע על תהליך הלידה ועל כל פעולה רפואית שהצוות מבקש לבצע. זכותך גם לשאול שאלות, לקבל מידע על חלופות אחרות ואף לבקש להמתין עם פרוצדורות מסוימות כל עוד הכל תקין אצלך ואצל העובר. כדאי לבחון האם קיים צורך אמיתי בהשראת הלידה או בזירוז הלידה ולבחון את החלופות בהתאם.

בהצלחה!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג