כל הדרכים להתמודדות עם כאב בלידה

"לידה ללא כאבים" , יש דבר כזה?יש נשים שלא חוות כאב בלידה?  יש כמה נשים שזכו ופשוט לא מרגישות את הצירים. אחרות, יחידות סגולה, מספרות שכן חשו בצירים אבל הצליחו להתמודד ללא כאב… "לידה אורגזמית", "לידה היפנוטית" ושאר מושגים שנמצא ברשת ובספרות גורמים לנו להאמין ולקוות שגם אנחנו נוכל… ללדת בלי כאב.

אז אני לא אשת בשורות, ואני לא אספר לכן שיצא לי לחוות או אפילו ללוות לידות ללא כאב בלידה. אבל אני כן יודעת ומאמינה שלגוף הנשי יש שיטה להקל את החוויה – הורמונים המזרזים, מרגיעים ומשככים כאב, וכל מה שהגוף שלכן צריך זה זו הזדמנות לתת להם לפעול במלואם..

מהן כל הדרכים להתמודדות עם כאב בלידה?

"זה בראש" – מחקרים מראים שהרבה מהכאב בלידה יכול להימנע אם רק נצליח להרפות ולשחרר ונהיה חרדות פחות . קל להגיד, נכון? איך עושים את זה בפועל אם אנחנו לא מיומנות במדיטציות, ושיטות רוחניות להרפייה? קודם כל צוברים ידע. משתתפים בקורס הכנה ללידה , קוראים, לומדים כל מה שאפשר כדי לדעת מה מצפה לנו ומתרגלים– יוגה, תנוחות , נשימות, דמיון מודרך וכל מה שיסייע לנו לחשוב פחות בזמן אמת. ולא לשכוח – חשיבה חיובית.

תמיכה בלידה – עצם הנוכחות של השותף ללידה שלך תפחית את החרדה והכאב בלידה גם אם הוא/היא לא יעשה כלום מלבד להיות שם. אם תשתתפו לפני כן בקורס הכנה ללידה הוא יוכל לקבל כלים שגם יסייעו לך פיזית – עיסוי, תנוחות נשימות ועוד. תמיכה נוספת וחשובה לא פחות תוכלו לקבל מדולהתומכת לידה שתישאר לצדך לכל אורך התהליך, ותשתמש בידע ובנסיון שלה, כמו גם בכלים מקצועיים שרכשה על מנת לסייע לך ככל האפשר ליצור חוויה טובה לך ולבן/בת  זוגך.

נשימות – נשמע הזוי, נכון, אבל נשימה נכונה מזרימה היטב את ההורמונים, מכניסה יותר חמצן לך ולעובר ומשמשת דרך מעולה להתמודד עם הכאב בלידה עבור נשים רבות. כדאי לתרגל מראש את הנשימה הסרעפתית כך שבזמן הצירים זה יבוא באופן טבעי.

קול – השמעת קולות נמוכים במהלך הצירים , כמו גם שמיעת מוסיקה המותאמת למצב הרוח שלך יכולות לסייע להתמודדות רגשית וגופנית גם יחד.

תנוחות – תנוחת הלידה הנפוצה בסרטים היא שכיבה על הגב. זו עדיין התנוחה הנפוצה ברוב בתי היולדות, אבל באופן מפתיע זו ממש לא התנוחה הנכונה עבור אשה בצירים. נשים רבות מתארות את ההתמודדות עם הצירים בשכיבה כבלתי אפשרית המעלה משמעותית את רמת הכאב בלידה. לכן, בהנחה שהכל תקין אתך ועם העובר, שווה להתעקש ולנסות תנוחות מגוונות ושונות. זה אפשרי אפילו כשמחוברים למוניטור. גם פה – תרגול מוקדם של התנוחות האפשריות יחסוך מחשבה ולחץ בלידה עצמה, אבל חשוב לזכור שאת התנוחות שיהיו נוחות לך בלידה תגלי רק בזמן אמת.

תנועתיות – הנטייה לקפוא כשכואב אינה מתאימה לזמן הלידה – נענועי וסבובי אגן, ריקודים ושאר תנועות שיהיו נעימות לך יקלו את הכאב בלידה שלך ויקדמו את הלידה במקביל

רפואה טבעית – שיאצו, רפלקסולוגיה, הומאופטיה וארומתרפיה שתקבלי מהדולה שלך או אפילו מבן זוגך שלמד את הטכניקה .

מכשיר האיזי טנס – מהווה גם הוא דרך טבעית להתמודדות עם הכאב בלידה. באמצעות אלקטרודות המודבקות לגבך המכשיר שולח פולסים חשמליים המסייעים להפרשת אנדורפינים – אותם הורמונים המשככים כאב ומרגיעים. יתרון נוסף של המכשיר הוא תחושת שליטה בצירים.

מים – אם יש יום אחד שבו אפשר לשכוח מהכנרת, זה היום. למים חמימים במקלחת או באמבטיה השפעה מדהימה על הצירים, ונשים רבות מתארות הקלה משמעותית של הצירים במהלך השימוש במים.

חום וקור – שימוש בכרית חמה או בחבילת קרח , בהתאם למה שתרגישי ואולי אפילו לסירוגין, שיונחו על גב התחתון יכול להקל מאד את הכאב בלידה.

פטידין פנרגן/ טשטוש: חומר נרקוטי המוזרק לשריר או ישירות לוריד ומטרתו לטשטש את התחושה. בדר"כ תחושת הכאב לא נעלמת אך הוא מאפשר ליולדת התנתקות ואולי אפילו הרדמות בין הצירים. נשים רבות מתארות את התחושה כתחושה לא נעימה של כאב המשולב עם חוסר שליטה. בשנים האחרונות, לאחר הבנה שהחומר עובר לעובר ומרדים אותו, משתמשים בפטידין הרבה פחות וגם כשהוא בשימוש משתדלים להשתמש בו כמה שיותר רחוק מהלידה.

גז צחוק: אפשרות הקיימת רק בחלק מחדרי הלידה. דרך מסיכת גז היולדת שואפת חמצן מעורבב עם גז צחוק היוצר תחושת הרפייה ומאפשר ליולדת מעין טשטוש נעים אך אינו מעביר את הכאב עצמו. גז הצחוק עובר לעובר אך מתנקה במהירות בחזרה מהגוף. יש נשים שהשימוש בו יסייע להן מאד ולאחרות הוא יגרום תחושת בחילה, חנק וכובד. ניתן להשתמש בו בתהליכי לידת טבעית אך חשוב לדעת שבדר"כ בעת השימוש בו לא מאפשרים לרדת מהמיטה מחשש לנפילה. מנסיוני הוא עשוי להיות פתרון טוב ליולדות בשלב המעבר.

אפידורל: חומר הרדמה המוזרק לחלל האפידורלי בעמוד השדרה. החומר חוסם את המעבר העצבי של הכאב ובכך מונע כאב. לאשה שניסתה את כל שאר הדרכים להרפות ללא הצלחה , אפידורל יכול להיות תרופת קסם – הוא זה שיסייע לה להרפות סוף סוף, לישון , ובמקרים רבים לקדם את הלידה. עם זאת, גם לאפידורל יש חסרונות – החל מההחדרה לעמוד השדרה, דרך אפשרות להפסקת הצירים ומניעת השימוש בכח הכובד לקידום הלידה, וכלה בלחיצה יעילה פחות בשלב האחרון, וחשוב להשתמש בו באופן מודע ונכון.

אז כן. לידה זה כואב. קשה לי להבטיח לך משהו אחר. אבל יש המון אפשרויות להתמודד עם הכאב. תבחרי מה שנכון לך, בלי השפעה של הסביבה, והעיקר? שתהיה לך חוויה טובה ושיהיה במזל!!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג