סימני לידה – איך יודעים מתי לצאת לחדר לידה?

לקראת הלידה, ייתכן ותחושי במגוון רחב של סימני לידה. חלקם מבשרים שהלידה קרבה אך לא דורשים התקדמות מיידית לחדר לידה, ואחרים בהחלט מסמנים שכדאי לצאת לחדר לידה.

עשינו עבורך סדר – איך יודעים מתי לצאת לחדר לידה ומתי עוד לא?

pregnant woman holding up a doll in a pink room

הסימנים הבאים עשויים לציין שהלידה שלך קרבה –

1.     קינון  – צורך בהתארגנות בבית לקראת הלידה – נקיון, גיהוץ, הכנת תיק הלידה והחדר של התינוק – כולם טבעיים, מבורכים ואינם סיבה לצאת לחדר הלידה.

2.     יציאות מרובות  – לגוף נטייה טבעית להתרוקן לקראת הלידה. לכן נשים רבות חוות שלשולים ולעתים הקאות לקראת הלידה. חשוב להקפיד לשתות הרבה ואם יש חשש להתייבשות לגשת להיבדק.

3.     ירידה של הבטן – עם התברגות העובר באגן, ניתן לפעמים לראות גם מבחוץ שינוי בצורת הבטן. לעתים קרובות לקראת לידה ראשונה זה יקרה בשבוע 37-38 ואינו מרמז על לידה שתקרה בטווח מיידי.

4.    יציאת הפקק הרירי – עם התרככות צוואר הרחם, ייתכן שנראה לקראת הלידה הפרשות ריריות דמויות ג'לי בגוון וורוד / חום שיצאו בהדרגה.
כל עוד לא מדובר בדם אדום טרי או בתחושה מימית (פירוט בהמשך) אין הכרח להתקדם לחדר לידה. הפקק הרירי יכול לצאת בהדרגה לאורך כשבועיים לפני הלידה.

5.    ציריםתהליך הלידה הינו בדר"כ תהליך הדרגתי. הצירים יכולים להתחיל חלשים, רחוקים וקצרים מאד או כלל לא סדירים. בדר"כ עם התקדמות הלידה הצירים יהפכו לסדירים, יתארכו, יצטופפו ו… יעלו ברמת הכאב.
הצירים מורגשים כהתקשות של הבטן וכאב (לא חד) באזור הבטן התחתונה / גב תחתון.
בבית אתם יכולים למדוד את המרחק בין ציר לציר, לכתוב מה העוצמה שלו וכך לראות אם יש התקדמות בעוצמה ובתדירות או להשתמש באפליקציה.

אז מתי לצאת לחדר לידה?

pregnant couple walking hand in hand on the beach)

נתחיל מכך שאנחנו מחפשים מגמה של התגברות.
אנחנו רוצים לראות שהצירים מתארכים, מתגברים ומצטופפים וזה הסימן הטוב ביותר שיש לנו להתקדמות לידה.
בנוסף – ובאין סימנים אחרים שנציין בהמשך, ההמלצה היא בדר"כ, לקראת לידה ראשונה, לצאת כשיש צירים כואבים באורך של כדקה – מתחילת ציר עד סופו, בהפרשים של כ 3 – 4 דקות, בשעה שעתיים האחרונות, על מנת להגיע בשלב בו תוכלי להיכנס לחדר הלידה.
בלידה חוזרת פחות משמעותי ההפרש, ואם יש צירים סדירים, ארוכים וכואבים גם אם הם רחוקים יותר , נתחיל לחשוב על התקדמות לחדר לידה.

תמרורי אזהרה או סיבות נוספות לצאת לחדר לידה

1.     ירידת מים  : המים יכולים לרדת בטפטוף שלפעמים אינו מורגש בבירור, או בשטף משמעותי וברור. נפריד בין שני סוגים של ירידת מים. ירידת מים  נקיים וירידת מים מקוניאלים:

·  ירידת מים רגילים: המים יופיעו שקופים עם ריח חריף שמזכיר ריח של זרע.
במקרה כזה הנחיית משרד הבריאות הנה לגשת למיון יולדת בטווח של שעתיים.
אם יש לך ספק, רצוי ללכת להבדק בכל מקרה.
במקביל חשוב לשים לב לתנועות העובר.
לאחר ירידת מים, בהנחה שהכל תקין ובמקרה שאין צירים ניתן לבקש להתאשפז ולהמתין לצירים (בין 24 ל48 שעות תלוי בבית היולדות) .
מחשש לזיהומים ,כ 18 שעות לאחר ירידת המים (משתנה מעט בין בתי היולדות השונים) ,במידה ולא ילדת יתחילו אנטיביוטיקה לתוך הוריד).

·       ירידת מים מקוניאלים: יופיעו גם כאן מים אבל לא נקיים. מקוניום זאת הצואה של התינוק וברחם העובר לא אמור להפריש צואה אלא רק כשהוא נולד.
החשש במקרה של מים מקוניאלים הוא שהעובר נמצא במצוקה ולכן במקרה כזה יש לגשת בהקדם למיון יולדות. ברוב המקרים ימליצו על זירוז לידה תוך ניטור קבוע.

תינוק שנולד הרגע מטופל על ידי הרופא

2.      דימום של דם טרי, מעבר לטיפה על הפד (בדומה למחזור הווסת) או שמופיע מוקדם לתאריך הלידה.
עשוי להצביע על התפתחות תהליך הלידה ללא סימנים נוספים או חלילה לגשת מיד לבית חולים.

3.     סימני צירים מוקדמים –כאבי בטן, התכווצויות לפני שבוע 36.

4.    הפחתה או היעדר תחושות עובר: יש להרגיש 3 תנועות עובר בחצי שעה או 5 בשעה. אכלי משהו מתוק, שתי מיץ ממותק להעיר את העובר. אם לא הרגשת פני לבדיקה.

5.     תחושה כללית – כאבי ראש, סחרחורות, כאבים עזים בתכיפות, טשטוש ראייה כאבים ברום הבטן.(יכולים להעיד על רעלת הריון)

6.    לחץ חזק לכיוון הטוסיק

7.     במקרה שנפלת או קיבלת מכה ישירה בבטן.

מתקשה לתזמן צירים?
כנסי לאפליקציית "גדולה אונליין" ותוכלי לעקוב אחר צירים ותנועות עובר בקלות, ולשלוח אותם לדולה שלך.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג