בלוג גְּדוּלָּה

גְּדוּלָּההורות ומשפחהמשבר ארבעת החודשים

משבר ארבעת החודשים

גְּדוּלָּה 14 במרץ 2018 0 תגובות 0

 

איזה מרגש! תינוק חדש הצטרף למשפחה!
התכוננו- יחד עם בואו מגיעות גם ההפחדות מהסביבה (הייתי אומרת הקרובה אבל הסבתא מהסופר גם תדאג לתת את דעתה).
רוית שטרן גינת מחזיקה את בתה בידיים בשחור לבן עם צעיף כתוםהתכוננו להפחדות לגבי הגזים, שינה על הבטן, קפיצות גדילה, הנקה או תמ"ל, משבר ארבעת החודשים ועוד שלל נקודות ציון שאתם כהורים טריים כביכול אמורים להילחץ מהן.

אז אין בפי בשורה טובה.
כנראה שהדודה והשכנה צודקות וכל נקודות הציון האלה בצורה זו או אחרת יקרו.
עם זאת, במרבית המקרים ניתן לצפות אותן מראש ולנסות להיערך אליהן.
וחשוב עוד יותר- להבין מה עומד בבסיס כל משבר, איך הוא משפיע על הילד ומה אתם יכולים לעשות.

מה בעצם קורה במשבר ארבעת החודשים?

למעט הגזים, משבר ארבעת החודשים הוא באמת ההתמודדות הראשונה עם משבר גדילה משמעותי שאינו בשליטתכם.
כהורים צעירים, השינה נהפכת למוקד שיחותינו, ואכן, משבר ארבעת החודשים סובב בעיקר סביב נושא השינה.
בצד החיובי, המשבר לא מגיע לכולם ויש ברי מזל שיצליחו להתחמק ממנו.
אצל אלו שכן יתקלו בתופעות המשבר ניתן לראותן בגילאי 3-5 חודשים.

סביב גיל 3-5 חודשים ישנה קפיצה התפתחותית בה התינוק שלכם מתחיל להבין שהוא יישות נפרדת מאמא ומתחיל להיות מודע יותר לסביבתו ולגירויים הרבים בה.
כל אלו מקשים עליו להרפות את הגוף ולהירדם וגורמים לעירנות רבה יותר.

בגילאים אלו התינוק חווה את תקופת המעבר בין אי בשלות פיזיולוגית להירדמות עצמאית, לבין תחילת בשלות להירשמות עצמאית.
במילים פשוטות יותר, תינוק עד גיל 4 חודשים צריך את העזרה שלכם בשביל להירדם כי הוא לא מסוגל לעשות זאת לבד. והחל מגיל זה ואילך העזרה שאתם נותנים לו כבר הופכת לתלות והרגל שהוא חייב כדי להירדם.

המשבר בעצם מתרחש כשהתינוק מתחיל להיות עמיד לעזרה שלכם. כלומר מה שכבר עזר לו עד כה להירדם יפסיק לעבוד או שיקח הרבה יותר זמן עד שזה ישפיע ויצליח להרדים אותו.
העמידות הזו מתחלקת ל-3 שלבים: תחילה נראה הרדמות ארוכות יותר מהרגיל. בהמשך, מספר יקיצות גדל לאורך הלילה. ובשלב האחרון, פרקי זמן ארוכים בהם התינוק ער (חלונות ערות).

אז איך עוברים את משבר ארבעת החודשים?

המשבר הזה, שאולי נשמע מלחיץ, יעבור. אך יש כמה טיפים שיכולים להקל במהלכו וכדי לסיים אותו בצורה חלקה יותר.

  • קודם כל, הקפידו על התנהלות רגועה מצדכם.
  • הימנעו מליצור לתינוק דברים חדשים שקורים במהלך הלילה- אם למשל היה רגיל לישון רצוף ללא אוכל זה לא הזמן להכניס את זה פתאום ללקסיקון שלו. אחרת תמצאו את עצמכם עם תינוק שמתעורר כל שעה וחצי ומצפה לקבל אוכל.
  • גוונו בדרכי ההרדמה (ידיים, ציצי, בקבוק, כדור פיזו ועוד) כדי לא לייצר תלות אחת חזקה ועיקרית. ככל שיהיו יותר דרכי הרדמה יהיה קל יותר בהמשך לגמול מהתלות בהן.

תינוקות יכולים ללמוד הירדמות עצמאית מגיל 5 חודשים מאחר ובגיל זה ישנה כמות מספקת של מלטונין (הורמון השינה) בגוף. לפני כן, תנו לו את כל העזרה שהוא צריך.
אני דוגלת בשיטה בה התינוק מקבל מענה תמידי ומידי לבכי ולצרכים שלו.
חשוב שאם בחרת בייעוץ שינה לכו על גישה שמתאימה לכם ולאג'נדה שלכם וכזו שתוכלו לדבוק בה עד סיום תהליך הלמידה.
אתם אלו שצריכים לתת לתינוק שלכם את הביטחון ואז הוא יהיה פנוי ללמידה ויצליח להגיע למצב של הירדמות עצמאית.

 

שינה טובה,

סיגל פולר, יועצת שינה

 

מוזמנים לפנות אליי לשאלות וחידודים נוספים במייל  sigalpoler@gmail.com
או בעמוד הפייסבוק https://www.facebook.com/sigal.poler/

מה את חושבת?

לחצי לקבלת תכנית לידה ויזואלית ישר למייל שלך

כתבי לנו

עקבו אחרינו בפייסבוק

Facebook Pagelike Widget

חפשי בקטגוריות: