מהן תופעות הלוואי והסכנות בהרדמה אפידורלית לאם ולעובר?

את מתכננת לקחת אפידורל בלידה?

את לא היחידה.
יותר משבעים אחוזים מהנשים בארץ מקבלות אפידורל בלידה , מה שהופך אותו לפרוצדורה נפוצה ובטוחה יחסית.
הן חוות לידה ללא כאב ובכל זאת מסוגלות לקחת חלק בחוויה ולהשתתף באופן פעיל בתהליך.
עם זאת, אני מאמינה שחשוב לדעת את היתרונות והחסרונות של כל הליך רפואי לפני שנבחר בו ולכן אספתי עבורך מידע על הבעיות האפשריות הקשורות באפידורל, כך שתוכלי לעשות החלטה משוכלת.

תופעות הלוואי והסכנות בהרדמה אפידורלית לאם

1. תופעת הלוואי הנפוצה ביותר היא נפילת לחץ דם של היולדת. על מנת להפחית אותה, כל יולדת מקבלת לפני מתן האפידורל עירוי נוזלים, ועדיין נשים רבות חוות נפילה בלחץ הדם במיוחד בדקות שלאחר מתן המנה הראשונית של האפידורל.
נפילת לחץ הדם עלולה לגרום למגוון סיבוכים החל בתחושת התעלפות וכלה בהתקף לב ועלולה להשפיע על זרימת הדם לעובר.
הדרך לטפל במצב כזה היא לתת לאם נוזלים או במקרים חמורים זריקת אפינפרין. הצוות הרפואי מוכן למצבים כאלה ויודע להתמודד אתם במהירות וביעילות.newborn with a hand to her face

2. אפידורל בדר"כ לא מאפשר ליולדת לשחרר שתן , מה שדורש שימוש בקטטר – בחלק מחדרי הלידה מוכנס קטטר קבוע שמוצא רק לאחר הלידה ובאחרים מבוצע ריקון שתן באמצעות קטטר אחת לשעתיים בערך.
יש חשיבות רבה לריקון השלפוחית על מנת לאפשר לעובר מקום להתברגות באגן.

3. אפידורל מתערב בהפרשת ההורמונים החשובים בלידה –
• אפידורל מפחית את הפרשת "הורמון האהבה" (אוקסיטוצין המייצר את התכווצויות הרחם) או מגביל את האופן בו רמת ההורמון עולה במהלך הלידה.
מחקרים אף מצאו שהוא אף מונע מהאוקסיטוצין להגיע לרמת השיא שבה הוא אמור להיות בסוף הלידה – רמה המסייעת לאם ולתינוק להתאהב ולהתחבר בשעות שלאחר הלידה.
• אפידורל מפחית את רמת הפרוסטגלנדין המעורב אף הוא בהתכווצויות הרחם.
• אפידורל מפחית את רמת האנדורפינים – הורמון המופרש במהלך לידה טבעית שנועד לסייע לאשה להתמודד עם כאבי הצירים ולהכנס למצב מודעות אחר המסייע לה להתחבר לגופה ולעובר שלה.
• אפידורל מפחית את רמות הקטקלומינים (אדרנלין ונוראדרנלין) – המתפתחים בעת מתח או סכנה.
זה יכול להיות לטובה אם מדובר באשה שהלידה מביאה אותה לרמות של מתח פחד וחרדה , אך בעייתי בשלב הלחיצות בו רמה גבוהה של אדרנלין אמורה להעניק לאשה היולדת כוחות ולסייע לה ללחוץ את תינוקה ולהתרגש לקראת בואו – אז רמה נמוכה מדי של אדרנלין תגדיל את הסיכוי לצורך בשימוש בלידה מכשירנית (וואקום).

4. מחקרים מצאו שהאפידורל מאט את תהליך הלידה ומעלה את הצורך בהתערבויות ולידות מכשירניות. ניתן להיעזר בשיטות שונות מהרפואה המשלימה, בתנועתיות ובתנוחות על המיטה, על מנת להחזיר את הלידה למסלולה.

5. אפידורל משתק את שרירי רצפת האגן של היולדת , האמורים לסייע לעובר בהתברגות באגן.
בכך, לפי מחקרים, מגדיל האפידורל פי ארבע את הסיכוי להתברגות העובר בתנוחת עורף לאחור המקטינה משמעותית את הסיכוי שלו להיוולד בלידה ספונטנית רגילה ומגדילה את הסיכוי ללידה מכשירנית או קיסרית.
על מנת להפחית סיכון זה חשוב להקפיד על החלפת תנוחות במהלך הלידה על המיטה וכן להמשיך להתנועע וליצור זוויות שונות באגן.

6. בשל הפחתת רמת האוקסיטוצין הטבעית שהגוף של היולדת מפריש, אפידורל מגביר את הצורך בשימוש בפיטוצין (הורמון סינטטי שנועד להחליף את האוקסיטוצין) בכמעט פי שלוש לעומת לידה ללא אפידורל.
שימוש משולב באפידורל ובפיטוצין עלול ליצור לבעיות בקצב הלב של העובר המעידות על מצוקה עוברית ולהעלות משמעותית את הסיכוי לסיום הלידה בלידה מכשירנית או בלידה קיסרית.
גם פה חשוב לדעת שבלידה עם אפידורל העובר מנוטר באופן רציף ובמידה ונראים סימנים למצוקה הצוות יודע להתמודד על ידי הפסקת הזרמת הפיטוצין או במקרה הצורך התערבויות אחרות.

7. תופעת לוואי נפוצה של אפידורל היא גירוד העור בכל הגוף.

אשה בלידה על הגב ובן זוגה מחבק אותה
תמיכה של השותף בלידה – צילמה דנה אופז

8. תופעת לוואי נפוצה נוספת של אפידורל היא רעידות לא נשלטות.

9. תופעת לוואי אפשרית אחרת היא בחילות והקאות.

10. בשימוש באפידורל, עולה פי חמש הסיכוי לעליית חום האם במהלך הלידה

11. תופעת לוואי חמורה, המתקשרת לשימוש בסמים אופייאטיים, במיוחד בהרדמה ספינלית, היא דיכוי נשימתי אצל היולדת – גם שעות אחרי הלידה.

12. מחקרים רבים מצאו קשר בין לידה עם אפידורל ודימום מוגבר לאחר הלידה.

13. עבור 10 עד 15 אחוזים מהנשים, האפידורל לא מספק הקלה מספקת בכאב, ואצל כ5 % מהנשים יש צורך בהחדרה נוספת של הקטטר האפידורלי.

14. פגיעה של המחט האפידורלית בחלל הדורה עשויה לגרום לכאבי ראש משמעותיים עד 6 שבועות לאחר הלידה. תופעה זו ניתנת לטיפול באמצעות זריקה לחלל האפידורלי.

15. המחקרים חלוקים לגבי השפעת האפידורל על הצורך בלידה קיסרית. חלקם מראים שאין השפעה ואחרים שהסיכון גדל ב50 אחוזים. בכל מקרה נראה שהסיכון גדל יותר כשמדובר בלידה ראשונה.

16. סיבוכים נוספים ומסכני חיים הם נדירים ומופיעים בדף עליו היולדת חותמת לפני קבלת אפידורל.

לאפידורל השפעות גם על העובר:

1. שינויים בדופק העוברי העשויים להעיד על מצוקה , ובמידה ולא יפתרו להוביל ללידה מכשירנית או קיסרית.תינוק שנולד הרגע מטופל על ידי הרופא

2. לעליית חום האם עשויה להיות השפעה על מצב העובר בעת הלידה – הוא עלול להזדקק לניתוח, להוולד עם אפגר נמוך ועוד. מאחר ועלית חום כזו מעלה חשד לזיהום מה שעלול לגרום להפרדה ממושכת של האם והעובר, בדיקות חודרניות ועוד.

3. התרופות הניתנות במהלך הלידה האפידורלית עוברות לעובר. כבר היום ישנם מחקרים המראים שתינוקות שנולדים עם אפידורל עשויים להיות ישנוניים יותר, עם ציון אפגר נמוך יותר ולהיות בעלי רפלקס יניקה פחות מאלה הנולדים ללא אפידורל.

אז מה המסקנה ?

אחרי שקראת הכל, חשוב בעיני להבין שאפידורל הוא כלי שיכול לסייע לאם היולדת להתמודד עם הצירים, להרפות, ולפעמים אף לקדם את הלידה.
אני ממליצה בחום להתמודד עם הצירים בדרכים שונות ומגוונות, ובמידת הצורך, לזכור שלמרות כל תופעות הלוואי והסיכונים שציינתי למעלה נשים רבות יולדות תינוקות בריאים עם אפידורל בלידה טובה ובריאה.
בסופו של דבר מטרתינו בלידה היא אמא ותינוק בריאים – ואם אפשר גם חוויית לידה טובה.
אני מאמינה שחוויית לידה טובה מושפעת באופן משמעותי מהאפשרות של היולדת לבחור מה מתאים ונכון לה בתוך התהליך תוך קבלת מידע מלא.
אני מאחלת לך בהצלחה וחוויית לידה נפלאה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג