מהי דולה פוסט-פרטום

דולה פוסט-פרטום – תומכת לאחר לידה.

דולה פוסט פארטום או מלווה לאחר לידה היא אשת מקצוע שהוכשרה במגוון נושאים הקשורים לתקופת ההורות הראשונית.

מי צריכה דולה פוסט פרטום?

תמיכה בתקופה שלאחר הלידה חשובה לכל אישה, בין אם זו לידתה הראשונה או השלישית, בין אם ליולדת יש מעגל תמיכה משפחתי רחב וחם ובין אם לא.
זוהי תקופה מאתגרת, והיא משמעותית מאוד עבור כל יולדת: לאם שזוהי לידתה הראשונה, מדובר בחוויה חדשה של הפיכתה לאם. ההסתגלות לתואר החדש "אמא" ולכל מה שכרוך בו- עוצמת הרגשות, כובד האחריות, התרגשות לצד בלבול.
לאם שזוהי אינה לידתה הראשונה מצפה תקופה מורכבת, בה הדינאמיקה המשפחתית משתנה וכעת עליה ללמוד כיצד להתארגן, לטפל ביותר מילד אחד ולהמשיך את חיי היום יום.

למה צריך דולה פוסט פארטום?

היולדת מתמודדת בתקופה זו עם מספר גדול של אתגרים בו זמנית: העייפות המצטברת מן הלידה ומן הלילות ללא השינה המגיעים "עם" התינוק, מכאובים פיזיים הנובעים מן הלידה וההנקה, הצורך להיות זמינה 24 שעות ביממה עבור התינוק, שינויים הורמונלים, אובדן העצמאות והחופש, העדר סדר יום מאורגן ודרישות נוספות מבני משפחה ומסביבתה. כל אלו עלולים להכביד ולהוות מקור לקושי רגשי ופיזי רב.

הדולה מגיעה אל ביתה של היולדת, סביבתה הטבעית, בה היא חשה בנוח ומתאימה את עצמה באופן מיידי לצרכי היולדת, התינוק והמשפחה. המטרה של הדולה לאחר לידה היא לתת את הכלים, ולהעניק בטחון ואמון בעצמם להורים הטריים, בכדי שיוכלו להתחיל את מסע ההורות שלהם.שכן מסע זה אל ההורות טומן בחובו חוסר וודאות, והרבה שאלות והתלבטויות.

שירות הדולה פוסט פרטום

השירות אותו מעניקה הדולה כולל: מנוחה לאם, מקלחת וארוחה קלה ומזינה, מתן תשובות לשאלות שעולות ועזרה בנושאים כמו תפרים, כאבים שונים לאחר הלידה, גודש, הנקה, גזים, בכי, שינה, האכלה. כמו כן סיוע בהתמודדות עם הקשיים הרגשיים שכל אמא טרייה חווה.

בעבר, בחברה השבטית, נשים היו מוקפות בבני משפחה שעזרו להן בגידול הילדים, אך בחברה בה אנו חיים כיום, בה כל משפחה גרעינית מתקיימת כתא בפני עצמו, הרבה נשים חשות בדידות מכיוון שהן מרבית שעות היום שוהות לבדן עם תינוקן.

ישנה ציפייה לעזרה מהסבתות ומחברים, ציפייה שלעיתים מתנפצת בפנים לאחר הלידה. מרבית הסבתות כיום עובדות ומנהלות אורך חיים עמוס, כזה שאינו משאיר זמן רב לעזרה לטיפול ברך הנולד ובסיוע להוריו. כמו כן, לא תמיד הידע והניסיון מתאימים למוצרי השוק המודרניים. על כן, עזרה ניטרלית, בתשלום, ללא התחשבנויות תוך משפחתיות יכולה למנוע התנגשויות ולחסוך עימותים. האישה חשה חופשייה לבקש ולומר למה היא זקוקה, מבלי לערב רגשות אשם או חוסר נוחות.

אמא טרייה שואלת עצמה שאלות רבות ולא פעם עולים וצפים חששות: כיצד אתפקד כאם? איזו אמא אהיה? האם אצליח להתמודד עם כל מה שהאימהות מביאה עימה? כיצד חיינו יראו מעכשיו? מתי אחזור לעבודה והאם בכלל?

דולה פוסט פארטום מכוונת וממוקדת ראשית באם.ברגישותה ובחושיה תדע לאתר את המקומות בהם האם זקוקה לחיזוק ועזרה,ותאפשר לאם הטריה מקום בטוח בו היא תוכל לבטא את רגשותיה ותחושתייה, ההתלבטויות והחששות שלה.ללא שיפוטיות או ביקורת.שם האם הטרייה תרגיש חופשייה לשוחח על הלידה שלה,על הקשיים ומחשבות. לעיתים כל מה שהאם רוצה הוא חיבוק גדול ללא מילים…

מתי יוצרים חיבור עם דולה פוסט פארטום?

מומלץ להיפגש עם הדולה עוד טרם הלידה, בכדי לוודא שישנה כימייה בין היולדת לבין הדולה. כימייה שכזו מתבקשת לאור העובדה שהדולה נכנסת אל תוך חייה וביתה של היולדת ובתקופה כה רגישה ומשמעותית בחייה. מעבר לכך,ישנו יתרון במפגש מקדים בכדי לערוך תיאום ציפיות וכמו כן בייעוץ, הכנת וסידור הבית לקראת התינוק.

אם בוחרים להיעזר בשירות הדולה לאחר הלידה חשוב לעשות זאת בעיתוי הנכון ולא להמתין עד שהקשיים יהיו גדולים ורבים מדי אלא לפני כן.

כל אחת מאיתנו יודעת להיות אמא טובה לילדיה. כל שצריך הוא הנחייה להקשבה לקול הפנימי הקיים בכל אחת מאיתנו.עמוק בפנים. האינסטינקטים האימהיים קיימים אצל כל אחת.רק צריך לגלותם ולתת להם לצאת.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג