פחד, מתח וכאב בלידה: כיצד לשבור את מעגל הקסמים

פחד, מתח וכאב בלידה – מעגל קסמים שאפשר לשבור

האם את מפחדת מהלידה? סביר להניח שכן.
אם אבקש מקבוצת נשים לפרט ממה בדיוק הן מפחדות בלידה – התשובות תהיינה מגוונות בערך כמספר הנשים.
אנחנו מפחדות שיקרה לנו משהו במהלך הלידה. אנחנו מפחדות שיקרה משהו לתינוק. אנחנו מפחדות מהכאב. אנחנו מפחדות שהלידה תתקע. אנחנו מפחדות שלא נתאהב בתינוק ברגע שיצא. אנחנו מפחדות שלא נהיה אמהות טובות מספיק. אנחנו מפחדות ש… אין גבול לפחדים שעשויים לצוץ אצלנו לקראת הלידה.רופאה מאזינה בסטטוסקופ לבטן אשה הרה

היה זה ד"ר גרנטלי דיק-ריד, שכבר בשנות השלושים של המאה הקודמת הבין את הקשר שבין הפחד לכאב ולסבל שנשים חוות בלידה.
הוא שיער שהמתח בו נמצא הגוף כשאנו חוות פחד מפריע לזרימה תקינה של דם לרחם ובכך מפריע להתקדמות הלידה וגורם לכאב הצירים. בעקבות כך הוא שיער שהפחד והמתח הם הסיבה לכאב במהלך הלידה אצל כ95% מהיולדות, ושבאמצעות התמודדות עם הפחד והפחתת המתח האשה תוכל לסייע לרחם לתפקד טוב יותר ולהימנע מכאב.

הורמונים בלידה:

אוקסיטוצין – "הורמון האהבה" . גורם להתכווצויות הרחם. קיים בעת הלידה, בעת אורגזמה ובעת ההנקה ומסייע לחיבור הראשוני בין האם לתינוקה.

אנדורפינים: משככי הכאב הטבעיים של הגוף המסייעים להתמודד עם כאב הצירים. ככל שיש יותר אוקסיטוצין בדם ויותר צירים – מופרשים יותר אנדורפינים המקלים את ההתמודדות עם הצירים.

זרימה טובה בגוף של אוקסיטוצין ואנדורפינים, אם כך, מבטיחים (בלידה תקינה ובריאה) התקדמות תקינה של הלידה עם התמודדות מיטבית עם הצירים.

הפחדים המלווים אותנו יוצרים מתח . מתח רגשי וגם פיזי, המתבטא בתגובה הידועה כ"Fight, Flight or Freeze" . הפחד גורם לנו למעשה להיות במוכנות תמידית להגנה עצמית – להלחם או לברוח ולעתים פשוט לקפוא. התגובה הזו מלווה בהורמון הנקרא אדרנלין. הימצאותו של האדרנלין בדם מפחיתה את רמות האוקסיטוצין והאנדורפינים ובכך למעשה מפחיתה את הצירים, מעקבת את הלידה ומקשה על יכולת היולדת להתמודד עם הצירים.

ככל שנתמודד טוב יותר עם הפחדים שלנו, ועם המתח הנגרם בעקבותיהם, נצליח להביא את עצמנו למצב בו ההורמונים בגוף עובדים נכון : אוקסיטוצין יוצר צירים אפקטיביים ואנדורפינים המסייעים לנו להתמודד אתם ובכך נפחית בפועל את הכאב.

איך תוכלי לגרום לזה לעבוד בפועל?

לקראת הלידה:

רכישת ידע:Pregnant woman lying on floor with book indoors

ידע הוא כח.
למידת תהליכי הלידה, מגוון האפשרויות הקיימות בלידה, זכויות היולדת, באילו דרכים ניתן לקדם את הלידה ולהקל על עצמך ועוד תחזק אותך ואת אמונך בגופך וביכולתך ללדת ותפחית את רמות הפחד והחרדה .
קריאת ספרים (מומלצים במיוחד – "טבעי ללדת" ו"לידה פעילה" ), השתתפות בקבוצות תמיכה לנשים בהריון, והשתתפות בקורס הכנה ללידה יספקו לך ולשותפים ללידה שלך את כל המידע התיאורטי על מהלך הלידה ויתנו לכם כלים של ממש להתמודדות עם הצירים במהלך הלידה.

תרגול :

תרגול יוגה לנשים הרות יכול לסייע להכין את גופך ללידה ולחזק את רמת השליטה שלך בגופך.
בקורס הכנה ללידה תתרגלו תנוחות, תנועתיות ועיסויים. גם תרגול מוקדם של הנשימות העמוקות (נשימה סרעפתית) המתאימות לשלב הצירים יסייע לך להפוך אותן לכלי מוכר ונוח שתוכלי להשתמש בו בקלות בעת הצורך.

שיתוף:

אחת הדרכים הטובות להתמודדות עם פחד היא לחלוק אותו: לספר עליו. שיחות מלב אל לב עם חברות, עם בן הזוג, שיתוף בקבוצות להריון ולידה ועם חברות בקורס הכנה ללידה .

דמיון מודרך וחשיבה חיובית:

אמונה בגופך ובכוחך להתמודד עם הצירים, הדמיה של תהליך הצירים והלידה בצורה חיובית, אימוץ דימויים חיוביים ונעימים לחלקים שונים מתהליך הלידה – כמו פתיחת הצוואר, ירידת התינוק בתעלה ועוד . דולה או מדריכת הכנה ללידה עם ידע בדמיון מודרך יוכלו לכוון אותך ולסייע לך לעבוד עם דמיון מודרך בדרך שתתאים לך ביותר.

במהלך הלידה:

תמיכה בלידה:

עצם הנוכחות של בן/בת זוגך בלידה תסייע לך להפחית את המתח ובכך תפחית את רמת הכאב בכ30% לפי מחקרים.
במהלך הלידה יוכל בן/בת זוגך להשתמש בידע שקבלתם בקורס הכנה ללידה ולסייע לך להתמודד עם הצירים ולקדם את הלידה .
על מנת שבן הזוג יוכל להיות פנוי ולהתמקד בתמיכה בך, ולצורך קבלת מקסימום תמיכה רגשית, פיזית ומידע בזמן אמת, תוכלו לבחור בדולה (תומכת לידה) שתלווה אתכם כבר בהריון, לכל אורך הלידה וגם לאחריה.
בנוסף לבטחון שמשרה הנוכחות הקבועה של הדולה, יש בידה כלים, ידע ונסיון שיוכלו פיזית להקל את ההתמודדות במהלך הלידה – רייקי, הומאופטיה, שיאצו, רפלקסולוגיה ועוד.

נשימות

נשימה סרעפתית עמוקה ונכונה מסייעת בהזרמת חמצן לגוף ולעובר ומפחיתה באופן ישיר את רמת הכאב הנגרם מהתכווצות שריר הרחם. עוד היא מסייעת לאנדורפינים לעבוד כראוי ולכן מסייעת להתמודדות עם הצירים.

קול

נכון, אנחנו רגילות לסבול בשקט, אבל להשמעת קולות נמוכים במהלך הלידה אפקט מרגיע, מזרים אנדורפינים ומקל.
שווה לנסות – הקול צריך להיות חזק ונמוך, מכוון כמה שיותר לכוון האגן.
גם להשמעת מוסיקה במהלך הלידה יש אפקט מרגיע המשפיע על הזרמת האנדורפינים.

תנוחות

איור אשה הרה נשענת על קיר ובן זוגה תומך בה - נעמי פור
איור – נעמי פור

קשה מאד להתמודד עם צירים בשכיבה על הגב.
התנוחה לא מאפשרת לרחם להתכווץ נכון והכאב גדל. גם אם יש צורך בניטור קבוע אפשר להיות בתנוחות אחרות – זקופות כמו ישיבה על כדור או השענות קדימה על קיר, בן זוג, דולה או מלווה אחר. גם אם אין ברירה ויש צורך להיות בשכיבה, שכיבה על הצד תהיה קלה יותר עבורך.

תנועתיות

בכל תנוחה, חשוב לנוע – סיבובי אגן, נענועים, טלטולים, ריקודי בטן – כולם יסייעו לך להתמודד טוב יותר עם הצירים ולהזרים אנדורפינים לגוף.

דמיון מודרך וחשיבה חיובית

הלידה היא הזמן ליישם את הדמויים שרכשת לעצמך, לחזק את האמונה שלך בגופך ובתהליך התקין ולהרגיע את עצמך.

הומאופטיה / ארומתרפיה

רמדי הומאופטיים ותמציות שמן ארומטיות יכולות להשפיע באופן משמעותי על המצב הרגשי וההורמונאלי לקראת ובמהלך הלידה. תוכלי להתייעץ עם אשת מקצוע או עם הדולה או מדריכת ההכנה ללידה שלך לקבל מידע מדוייק.

מכשיר טנס / איזי טנס –

מכשיר המחובר באלקטרודות לגב ובאמצעות שלט היולדת יכולה לשלוט על הזרם המגיע לאזור ומשכך כאב. זה נותן תחושת שליטה ומזרים אנדורפינים לאזור הכאב.

לעתים, בשל מצג יוצא דופן של התינוק, השראת או זירוז לידה או סיבה אחרת, הכאב חזק מכדי שניתן יהיה להתגבר עליו בדרכים אחרות.
במקרים כאלה, גם אם לא תכננת מראש, יתכן שתרצי להשתמש במשככי כאב רפואיים.
מצב בו למרות כל האמצעים האחרים אינך מצליחה להרגע, להרפות ולאפשר ללידה להתקדם, הוא מצב בו בהחלט כדאי לשקול קבלת משכך כאב כדוגמת האפידורל, שיסייע לתחושת הכאב לחלוף ולך להרפות ולאפשר לתהליך הלידה להתקדם ולהרגע…

גם לאחר הלידה, הפחד והמתח משפיעים על התמודדותנו עם ההתאוששות מהלידה, הטיפול בתינוק והמצב המשפחתי החדש. עזרה ותמיכה יוכלו לעשות רבות על מנת להקל עלייך, אבל זה כבר נושא למאמר נפרד.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג