חזרה למשקל אחרי הלידה

במזל טוב הפכת לאמא מאושרת. מעבר לשינויים שחלו בבית, בתא המשפחתי, וברגשות שלך, לא ניתן להתעלם מהשינויים שחלו בגופך במהלך 9 חודשי ההריון ותהליך הלידה שזה עתה הסתיים.
רוב הנשים חוששת מעליה במשקל בעקבות הריון, ואכן הרצון של חזרה למשקל אחרי הלידה ולגזרה שלפני ההריון והלידה, הכי מהר שניתן, נורמאלים לגמרי. עם זאת יש לזכור, שהחיים עם תינוק חדש הם לא פיקניק ובין הנקה להחלפה לפעמים קשה לשמור על התוכנית המקורית של חזרה למשקל אחרי הלידה.

לאחר הלידה , לשריר הרחם לוקח שישה שבועות לחזור לגודלו המקורי. הבשורות הטובות הן שבמהלך 6 השבועות הללו המשקל יורד משמעותית, שכן במהלך ההריון הגוף העלה את כמות הנוזלים והדם וכעת הוא חוזר למצבו התקין. מדובר אכן בירידה משמעותית, אך היא של נוזלים ולא של שומן.

חשוב לזכור שבמהלך ההריון הגוף איבד מינראלים (כמו: סידן) לטובת העובר ועכשיו זה הזמן שלו להחזיר אותם. לכן חשוב לשמור על תזונה נכונה ולהקפיד על שתייה מרובה. בתקופה זו נשתדל לאכול מזון מזין ולהימנע מאכילת ממתקים וחטיפים אשר אינם משביעים ובעלי ערך תזונתי נמוך. יש לזכור שהשינוי הגדול שבא עם בואו של תינוק חדש דורש אנרגיה מרובה ולכן לפחות בשניים עד שלושה החודשים הראשונים נקפיד על אכילה בריאה שתספק לנו את הנוטריינטים והקלוריות שיספקו לנו את האנרגיה להתמודד עם הסיטואציה החדשה.

את תהליך הירידה במשקל תוכלי להתחיל לאחר חודשיים או שלושה, כאשר כוחך שב אליך והמחזור שב להיות סדיר (אם אינך מניקה) , רק אז ניתן להתחיל ולעשות "דיאטה" ולחזור להתאמן באינטנסיביות, באישור רופא כמובן. ירידה של כ- 500 גרם בשבוע הינה ירידה מתונה וסבירה בהחלט. זכרי: דיאטות בזק נוטות לחזור אלינו בהפוכה, והתוצאה הסופית שלהן היא עליה במשקל, בעוד שדיאטה מתונה תאפשר ירידה מתונה ושמירה לאורך זמן על ההישגים.

קיים הבדל בין מניקות ללא מניקות, הנקה מעלה את הבזבוז הקלורי של האם ולכן הצריכה הקלורית שלה עולה.
גם בשלב הירידה במשקל לא מומלץ לרדת מתפריט של 1500 קלוריות ללא מניקה ו-1800 למניקה, שכן גם לאחר שלושת החודשים הראשונים הגוף עדיין בתהליך של התאוששות והוא עדיין צריך להחזיר את כל מה שאיבד בתשעת חודשי ההריון.

ובכל זאת כמה זמן יקח תהליך החזרה למשקל אחרי הלידה?

הכל תלוי בכמה העלית במהלך חודשי ההריון, אך הקצב הרצוי לחזרה למשקל לאחר הלידה הוא בין שמונה חודשים לשנה. אין לקחת את הנתונים כלחם חוק ויש לזכור שהירידה היא אינדיווידואלית עבור כל אחת, כל עוד היא מתונה והדרגתית.

ומה לגבי פעילות גופנית?

פעילות אינטנסיבית מדי, מוקדם מדי עלולה לפגוע בבריאותך. כמובן שיש להיוועץ עם רופא לפני החזרה לפעילות אינטנסיבית ומתמשכת, אך בד"כ ניתן לחזור לפעילות לאחר שישה עד שמונה שבועות מהלידה. עם זאת יש לזכור שתזוזה מומלצת כבר לאחר מספר שעות מהלידה, כמובן שלא מדובר בריצת 100 מטר, אבל לקום מהמיטה ולהסתובב במחלקה כבר בביה"ח יכולה לעזור לתהליך ההחלמה לאחר הלידה.
לפעילות גופנית אין שום השפעה על כמות ואיכות החלב של אמהות מיניקות, ולכן אין שום סיבה שהן לא יחזרו לפעילות בדיוק באותה המידה מאמהות שאינן מניקות.
על מנת לרדת במשקל באופן אופטמאלי רצוי לשלב 30 דקות של הליכה, לפחות, במשך היום.
בהצלחה,
נטע

 

מאת נטע-חן ליבנה , דיאטנית קלינית ומדריכת כושר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג