איך להימנע מחתכים וקרעים בלידה

אפי… אפי… מה?! אפיזיוטומיה – חתך חיץ. או- איך להימנע מחתכים וקרעים בלידה?

לפני הלידה הראשונה שלי שמעתי איזו שמועה על חתכים וקרעים בלידה. פייר, נלחצתי. ויותר מזה, אמרו לי שג'ינג'יות נקרעות יותר (לא נכון). אז אשמח לעשות סדר ולהרגיע.

חתך חיץ הוא חתך מבוקר שהמיילדת עושה במידה והיא חוששת שקרעים ספונטאניים בלידה יהיו חמורים יותר. או במידה ויש צורך אמיתי ומשמעותי לעזור לתינוק לצאת החוצה במהרה. המיילדת עושה את הכי טוב שהיא יכולה בכדי לשמור עלייך ועל התינוק שלך. פעם החתך הזה (חתך חיץ/ אפיזיוטומיה) היה מובן מאליו בלידות הראשונות. והיום הוא ממש לא הכרח, ולא ממהרים לעשות אותו.

אז איך אפשר למנוע חתכים וקרעים בלידה?

בחודש האחרון להריון, התינוק מתחיל לרדת, ואת יכולה לעזור לו להתמקם היטב באגן. אני יודעת שבא לך להימרח אחורה על הספה, ודווקא רכינה קדימה היא זו שתעזור לתינוק להכין עצמו לתנוחה הטובה ביותר ללידה.

אם התינוק עם הראש למטה, את יכולה לשבת על כדור פיזיו (בכיף שלך לראות טלוויזיה) ולסובב את האגן, בכדי לקבע אותו.

עיסוי פרינאום

הפרינאום הוא הרקמה המפרידה בין איבר המין לפי הטבעת, והעיסוי נועד להגמיש את אותה הרקמה. את יכולה לבחור לעשות את העיסוי בעצמך, או בעזרת בן/ בת זוגך/תך כהכנה לקראת הלידה.

החל משבוע 36, בכל יום לאחר המקלחת, בעזרת שמן שקדים. מדובר על עיסוי ומתיחת פתח הנרתיק, כאשר רגל אחת מורמת על שפת האמבטיה/ אסלה/ שרפרף, והיד הנגדית היא זו שעושה את העיסוי.

העיסוי לא אמור להיות נעים, אבל גם לא אמור לכאוב, במידה וכן הפסיקי את העיסוי. אפשר למצוא הסבר מפורט ומצויין בספר של ג'נט בלאסקס, "לידה פעילה". את יכולה לבקש מדולה, מיילדת או אחות מעקב הריון להסביר לך בדיוק איך לעסות את הפרינאום.

שימוש באפי- נו

האפי נו הוא בלון המתנפח בשליטתך ובהדרגתיות עד לגודל ראש תינוק. את יכולה להשתמש בו במקום עיסוי הפרינאום הידני, וגם בכדי לדמות את שלב יציאת התינוק, כך שתגיעי ללידה עם היכרות מקדימה וביטחון גדול יותר.

תוכנית לידה

כדאי לכתוב בתוכנית לידה אם אינך מעוניינת בביצוע חתך חיץ או אם חשוב לך שיבקשו את רשותך לפני ביצוע הפעולה. דעי שבכל מקרה כדאי להגיד לצוות הרפואי את כל מה שחשוב לך, כל הזמן, מראש, ובזמן אמת. אני מזמינה אותך להכנס לתוכנית לידה שקל מאוד למלא אותה. היא כוללת בתוכה את כל מה שחשוב בזמן הלידה ולאחריה. היא קלה מאוד לקריאה, ועוזרת לצוות הרפואי לדעת בדיוק מה את רוצה וצריכה – תוכנית הלידה הויזואלית של גדולה.

קומפרסים חמים

בשלב הראשון של הלידה אפשר להניח על האיזור מגבת שהושרתה במים חמימים. הקומפרסים עוזרים להגמיש ולרכך את האיזור, ולהכין אותו ליציאה רכה של התינוק. על אותו עיקרון אפשר לשבת על האסלה, ולהניח קערה עם מים חמים, כשהאדים עושים את אותה הפעולה. בזמן הלחיצות ויציאת התינוק את יכולה לבקש מהמיילדת להניח קומפרס על הפרינאום.

שמן שקדים

הביאי לחדר הלידה שמן שקדים חדש וסגור. בקשי מהמיילדת להשתמש בשמן בשלב יציאת התינוק. השמן מרכך את הרקמה, ובמידת הצורך המיילדת תעסה את הפרינאום, בכדי להגמיש ולשמור עלייך מקרעים.

תנוחות נכונות

לידה אנכית מאפשרת לכוח הכובד ולתינוק לעבוד ביחד בכדי להתברג נכון באגן ולקדם את הלידה, כך ראש התינוק יפעיל לחץ שווה על הפרינאום. אם נעזרת באפידורל, בקשי מהמיילדת שתכוון אותך לתנוחה הנכונה ובתזמון הלחיצות. גייסי לטובתך את המלווה שלך בלידה, את הדולה, את המיילדת.

בשעה טובה ובמזל טוב מאוד ילדת. ונניח ונוצרו חתכים וקרעים בלידה, איך מטפלים בהם?

הקפידי על מקלחות ושטיפה תדירה של האיזור. זה מקצר את משך ההחלמה, מונע זיהומים, נעים ועוזר לתחושת חוסר הנוחות שעלולה להופיע.

זוזי, בכדי להזרים דם למקום. כן, גם אחרי קיסרי.

תרסיס אלופירסט שמונע חיידקים ועוזר להחלמה קלה ומהירה.

פדים קרים שאפשר לבקש כבר במחלקת יולדות, להכין בעצמך או לקנות.

שפשופים וקרעים קטנים לרוב יחלימו מעצמם, ולכן אין צורך בתפירה.

אם היה צורך בתפירה, ואת מרגישה לחץ או מתיחה אל תמתיני, וגשי להיבדק.

ובכל מקרה, לאחר כל לידה, לא משנה מה היה ואיך הסתיימה אני ממליצה בחום, לגשת לפיזיותרפיסטית של רצפת האגן. אם מציק או כואב, אם מפריע בזמן יציאות או יחסי מין, פיזיותרפיסטית תדע לאבחן ולטפל, ובמידת הצורך לתת הנחיות להתנהלות יומיומית נכונה ופעילות גופנית.

 

לידה היא חוויה משמעותית בחיים שלנו, והיא יכולה להיות טובה, כזו שאחריה תוכלי להגיד לעצמך שהכל קטן עלייך, ואת מוכנה לטרוף את העולם.

נכתב על ידי אלינור אלוני – דולה תומכת לידה, מדריכת התפתחות תינוקות ומלווה בשיטת BOT מבית גדולה

 

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google

עוד
בבלוג